Sökning: "etnografi specialpedagog"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden etnografi specialpedagog.

  1. 1. Ditt, mitt eller vårt – en litteraturstudie kring forskning om samarbete mellan skola och habiliterande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Landén; [2020]
    Nyckelord :Gränssnitt; Habilitering; Litteraturstudie; Samarbete; Specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag:I arbetet med elever i behov av särskilt stöd kan skolan behöva samarbeta med andraverksamheter för att stödet ska optimeras, till exempel samarbeta med habiliterandeverksamhet. Kunskapsbidraget i denna litteraturstudie är att vidga synen på samarbete mellan habiliterande verksamhet och skola genom att redogöra för på vilka olika sätt forskare beskriver samarbetet. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation. En etnografiskt inspirerad studie kring ett barn med autism

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viveca Sundberg; [2014-11-03]
    Nyckelord :språk; kommunikation; autism; förskola; sociokulturellt perspektiv; etnografi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att studera kommunikativa tillvägagångssätt hos ett barn med autism. Hur ser kommunikationen ut som barnet använder och möter i förskolan? Vilka möjligheter respektive hinder för den kommunikativa utvecklingen kan upptäckas i förskolan? Teori: Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv, grundat på Vygotskijs tankar kring lärande och hur barnet formas och utvecklas i förhållande till den kultur, samhälle och sociala kontext det omges utav. LÄS MER

  3. 3. En skolas organisering av arbetssättet med elevers olikheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :ylva zeller tiilikainen; [2012]
    Nyckelord :etnografi; organisering; arbetssätt; olikheter; samarbete;

    Sammanfattning : En skolas organisering anses idag vara viktigare än organisationen, det är i handlingsnäten i organiseringen som organisationen byggs. Organisering av en skolas arbetssätt har samband med pedagogers möjligheter att arbeta med elevers olikheter. Samarbete blir betydelsefullt. Gemensamma visioner och mål får betydelse för samarbetet. LÄS MER

  4. 4. Vi lägger räls. En etnografisk studie om pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Ferm; [2011-09-19]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Inledning: Under utbildningens gång till specialpedagog har jag engagerats i litteratur som belyst förhållningssätt och bemötande. Under de år jag arbetat som förskollärare har jag undrat vad det är som gör att barn i behov av särskilt stöd blir bemötta på så skilda sätt, beroende på vilken förskola de går på och vilka pedagoger de möter. LÄS MER