Sökning: "examensarbete spanska"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden examensarbete spanska.

  1. 1. Språkliga resurser och kompetenser i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mahmoud Mohamed Ali Refaat Ali; Daniela Podikova Andersen; [2023]
    Nyckelord :Flexibel användning av språkliga resurser i lärande; förstaspråk; kommunikativ färdighet; källspråk; moderna språk; målspråk; språkliga kompetenser. ;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi genomfört en analys av språkliga resurser som används i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9. Vi har också analyserat vilka språkliga kompetenser som tränas under denna undervisning. LÄS MER

  2. 2. Genus i spanska läromedel : En diskursanalys av könsmångfald i serien Próxima Estación.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayelli Alejandra Maldonado Montúfar; [2022]
    Nyckelord :Spanska; genus; läromedelsanalys; könsmångfald; diskursanalys; HBTIQ .;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att genom diskursanalys undersöka hur genus framställs på ett socialt konstruerat sätt i ett urval av spanska läromedel avsedda fö elever på gymnasienivå. Studien hade också för avsikt att utforska ifall läroböckerna i spanska tog hänsyn till HBTIQ+-personer och genusfrågor i förhållande till styrdokumentens utgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. TAKK, för spanskan! Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation i spanskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yolanda Estruch-Sánchez; [2020]
    Nyckelord :The Additivity Hypothesis; Dual Coding Theory; multimodalt minne; gester; spanska; språkundervisning; TAKK; tecken;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka potentialen av TAKK (Tecken Som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) i undervisningen av främmande språk i den svenska skolan. Genom en kvasiexperimentell utvärdering tillämpades TAKK under en lektion i spanska där 18 elever skulle lära sig 24 nya ord om mat. LÄS MER

  4. 4. TILLGÄNGLIG OCH INKLUDERANDE SPRÅKUNDERVISNING : En intervjustudie om högstadielärares arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jenny Storrank; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I detta examensarbete presenteras en studie där syftet är att bidra med kunskap om inkluderande språkundervisning. Genom intervjuer undersöks hur högstadielärare i moderna språk, spanska, franska och tyska, arbetar för att inkludera alla elever. LÄS MER

  5. 5. Vad motiverar elever att välja spanska och senare att lämna studierna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rosa González Bolaño; [2016]
    Nyckelord :förväntningar; grundskolan; motivation; spanskstudier; språkval;

    Sammanfattning : I detta examensarbete görs en utvärdering av totalt 14 elevers erfarenheter och upplevelserav två och ett halvt års spanskstudier i årskurs 8 samt en beskrivning av hur lärare kanarbeta med motivation i undervisningen. Studien tittar närmare på elevernas intresse för detspanska språket, i vilken utsträckning elevernas förhoppningar har blivit uppfyllda ochderas intresse att fortsätta sina studier i spanska efter grundskolans slut. LÄS MER