Sökning: "examensarbete utbildningsvetenskap"

Visar resultat 16 - 20 av 306 uppsatser innehållade orden examensarbete utbildningsvetenskap.

  1. 16. Programmering i matematikundervisningen : Elevernas upplevelser och erfarenheter av programmering under matematikundervisningen i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elina Pallin; Sven Pårs; [2022]
    Nyckelord :Examensarbete; programmering; matematik; grundskolan; högstadiet;

    Sammanfattning : 2018 ändrades läroplanen för grundskolan och programmering infördes som en del av det centrala innehållet. 1 2020 visar en studie att 79% av lärarna är osäkra på att undervisa i ämnet. LÄS MER

  2. 17. Det här är jag, här hör jag hemma : De samiska förskolornas roll för barns språkanvändning, kulturtillhörighet och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Saga Sunna; Malin Hedman; [2022]
    Nyckelord :samisk förskola; samiskt språk; samiska språkvarieteter; samisk kultur; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att tolka och förstå utvalda pedagogers arbete med det samiska språket och den samiska kulturen på samiska förskolor eller samiskt inriktade avdelningar inom förvaltningskommuner. Den första forskningsfrågan utgår från pedagogernas beskrivning av deras arbete med det samiska språket och den samiska kulturen, den andra frågeställningen handlar om vilka resurser, stöd och utmaningar pedagogerna möter i utformandet av denna undervisning. LÄS MER

  3. 18. Anknytningsprocessens plats i förskolan : Ett urval av förskollärares uppfattningar om anknytningsprocessen hos förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Ritola; Mimmi Sterner; [2022]
    Nyckelord :Anknytningsprocesser; Förskollärare; Omsorg; Trygghetscirkeln;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra förskollärares arbetssätt kring små barns anknytning. Arbetet sätter fokus på anknytningens betydelse och hur förskollärare resonerar angående små barns första tid i förskolan. För att undersöka syftet användes halvstrukturerade kvalitativa intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 19. Lek och lärande : Konkurrerar eller stimulerar de varandra?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Svennebäck; Therese Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Lek; lärande; utveckling; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur förskollärare anser att barns lek och lärande påverkar varandra i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv med fokus på mediering, kulturella redskap, mer kompetenta personer samt den närmaste utvecklingszonen. Frågor som arbetet ämnar besvara är hur sker barns lärande i lek enligt förskollärare? Samt om och i så fall vilka indikationer kan förskollärare identifiera som tyder på att barns lärande stimulerar lek? Studien är en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Förskollärarens roll i digitaliseringsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabina Hamlin; Andrea Norstedt; [2022]
    Nyckelord :Applikation; digitalisering; domesticeringsprocess; förskola; förskollärare; lärplatta; variationsteori.;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som handlar om förskollärares användande av digitala verktyg samt vilka faktorer som bidrar till användandet av dem i verksamheten. Syftet med studien är att undersöka förskollärares resonemang kring användningen av digitala verktyg i förskolan. LÄS MER