Sökning: "examensarbete utbildningsvetenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 306 uppsatser innehållade orden examensarbete utbildningsvetenskap.

  1. 11. Det förändrade fritidshemmet : Ramfaktorers påverkan på gruppdynamik ochvärdegrundsarbete i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Forsell; Lovisa Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :fritidslärare; förutsättningar; samhället; uppdraget; yrkesrollen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur utvecklingen i fritidshemmet över tid har påverkat fritidslärarnas yrkesroll samt arbetet med värdegrund och grupp dynamik. Sedan fritidshemmet integrerades i skolan och officiellt blev en del av det svenska utbildningssystemet har stora förändringar skett inom yrket. LÄS MER

  2. 12. STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDARENS ROLL INOM MATCHNING: : EN ANALYS AV ANPASSNING OCH UTMANINGAR I FÖRÄNDRADE DIREKTIV

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jesper Fahlström; William Åström; [2023]
    Nyckelord :Matchning; arbetsbeskrivning; leverantörer; direktiv; deltagare; kompetens;

    Sammanfattning : Det gemensamma syftet med skrivandet av detta examensarbete har varit att identifiera myndighetsdirektiv där beslut har förändrat och påverkat aktiva studie- och yrkesvägledare inom matchningsverksamheter. Med nya direktiv och beslut tillkommer även förändring och detta är en utveckling som har förändrat arbetsbeskrivningen för många yrkesamma vägledare i arbetsfältet. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares arbete för att öka barns upplevelse av trygghet i förskolan i relation till anknytningsteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Nyberg; Keerati Wangpia; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; förskoledidaktik; förskollärare; otryggt anknytningsmönster; socialt tillbakadragande; trygghet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete i didaktik har som syfte att genom en systematisk litteraturanalys att undersöka hur förskollärare bör agera för att inkludera tysta, tillbakadragna och oroliga barn i relation till anknytningsteori. Arbetet utgörs av två forskningsfrågor varav den första forskningsfrågan handlar om hur en förskollärare genom att observera ett barns beteende kan uppmärksamma att barnet kan ha ett otryggt anknytningsmönster. LÄS MER

  4. 14. Ledarperspektiv på inkluderande ledarskap : En kvalitativ studie om offentliga ledares uppfattningar och påverkan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cornelia Karlsson; Elin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :inclusive leadership; inclusion; leader; employees; public sector; inkluderande ledarskap; inkludering; ledare; medarbetare; offentlig verksamhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur inkluderande ledarskap uppfattas av ledare inom offentlig verksamhet och vilka konsekvenser denna typ av ledarskap kan ha för medarbetare, ur ledarnas perspektiv. Genom en kvalitativ studie har empiri samlats in via semistrukturerade intervjuer med ett urval av ledare inom den offentliga sektorn. LÄS MER

  5. 15. Elevers syn på grupparbete som arbetsform : en kvalitativ studie om elevers uppfattningar om grupparbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Petter Sikén; Mohamad Shadi Nadar; [2022]
    Nyckelord :grupparbete; elever; förberedelser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas attityder till grupparbete som metod för att lära och arbeta i skolan. Vår studie visar att elever generellt sett betraktar grupparbete som en bra arbetsform teoretiskt men de indikerar också utmaningar när grupparbetet omsätts i praktiken. LÄS MER