Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den röda hyllsektionen : En kvantitativ studie om färgers uppfattning med fokus på TexMex

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Alexandra Larsson Mercado; Alexandra Jansson; Maria Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Färgsymbolik; färgnormer; TexMex; enkätundersökning; Santa Maria; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : ”Tacohyllan”, ett begrepp som kommit att utvecklas till ett intressant samhällsfenomen och Santa Maria är det märke som många på den svenska marknaden direkt kopplas till kryddor och TexMex. Santa Maria tycks dessutom vara ett av de märken som positionerar sig som störst inom taco-sortimentet i svenska livsmedelsbutiker. LÄS MER

  2. 2. Normbrott i spel : Effekterna av brutna färgnormer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Emil Bachofner Gran; Daniel Palm; [2014]
    Nyckelord :norms; color norms; game study; normer; färgnormer; spelstudie;

    Sammanfattning : Under projektet togs två prototyper fram som innefattade tre korta pussel med målet att se hur spelare reagerade vid brutna färgnormer. Sedan sammlades åtta testspelare som ansåg sig ha flera års erfarenhet inom datorspel och iaktog dem under speltestning för att notera den tid det tog för dem att klara varje pussel. LÄS MER

  3. 3. Är det dags att byta färg? : Vad tjänar varumärken på att bryta mot etablerade färgnormer?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Minna Romberg; Petra Johansson Måsén; [2012]
    Nyckelord :brand identity; break of norm; colour; colour psychology; colour standars; elementary colours; graphic profile; packaging design; product design; elementarfärger; färg; färgnormer; färgpsykologi; förpackningsdesign; grafisk profil; normbrott; produktdesign; varumärkesidentitet;

    Sammanfattning : Problem: Färg har en stor associativ inverkan hos individer och är därför en viktig faktor vid varumärkesbyggande. Inom olika produktkategorier finns starkt etablerade färgnormer som följs men nu ser vi en utveckling på den svenska marknaden där etablerade färgnormer börjar ifrågasättas. LÄS MER