Sökning: "föräldrar med annan kulturell bakgrund och skolor"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden föräldrar med annan kulturell bakgrund och skolor.

  1. 1. Interkulturell kompetens hos grundsärskolans speciallärare : I mötet med elever och föräldrar av annan kulturell bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Arge; Eva Johansson; [2015]
    Nyckelord :Grundsärskola; interkulturell; livsvärld; speciallärare; träningsskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Immigrationen till Sverige har ökat markant de senaste åren. Kommuner och skolor får ta emot barn och ungdomar från många olika kulturer och grundsärskolan är inget undantag. På grund av elevernas funktionsnedsättning krävs ofta ett mer nära samarbete med elevens hem, vilket ställer andra krav på speciallärarnas insikt och bemötande. LÄS MER

  2. 2. Språkstörning i ett flerspråkigt perspektiv - en fallstudie

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amna Ismail Abdulkarim; Ingela Fellnäs; [2014]
    Nyckelord :flerspråkighet; föräldraperspektiv; kommunikationsklass; språkstörning;

    Sammanfattning : Abdulkarim Ismail, Amna & Fellnäs, Ingela (2014). Språkstörning i ett flerspråkigt perspektiv. En fallstudie. Language impairment in a multilingual perspective. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av interkulturell kompetens : En undersökning om lärarens reflektion kring elever med ett annat kulturellt påbrå inom skolor i Hong Kong

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Cindy Wong; [2013]
    Nyckelord :Multiculturality; interculturality; intercultural competence; Hong Kong; Mångkulturalitet; interkulturalitet; interkulturell kompetens; Hong Kong;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sju lärares reflektioner om elever med en annan kulturell bakgrund i Hong Kong, vilken betydelse har interkulturell kompetens och vilka effekter skolsystemet i Hong Kong gör som påverkar elever med en annan kulturellbakgrund, lärare samt föräldrarna. För att få svar på mina frågeställningar har jag därför åkt till Hong Kong och vistats där i två veckor. LÄS MER

  4. 4. Vad betyder ordningen för studieresultaten i den mångkulturella skolan?

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Jonna Forslund; Sara Eriksson; [2007]
    Nyckelord :mångkultur; skola; ordning och disciplin;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur ordningen i klassrummet ser ut på några mångkulturella skolor. Syftet med studien är att undersöka hur undervisningssituationen påverkar elever med utländsk bakgrund och om den ger dem samma möjligheter att få en utbildning som är likvärdig den utbildning som andra elever får i den svenska skolan. LÄS MER