Sökning: "förberedelse inför arbetslivet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden förberedelse inför arbetslivet.

  1. 1. Från AnPassad Lärmiljö till ArbetsPlatsförlagt Lärande Samverkan mellan skola och arbetsliv med fokus på specialpedagogiska insatser i samband med arbetsplatsförlagt lärande - arbetslivets perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Lorentzon; Linda Ljungström; [2023-10-18]
    Nyckelord :arbetsplatsförlagt lärande; särskilt stöd; gymnasial yrkesutbildning; handledare; samverkan; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förutsättningar och hinder APL handledare uttrycker om adekvat handledning av elever i behov av särskilt stöd samt vilka specialpedagogiska insatser arbetslivet anser behövs mellan skola, APL-plats och handledare i samband med elevers arbetsplatsförlagda lärande (APL). Särskilt fokus riktades mot elever i behov av särskilt stöd och antagna på det Industritekniska programmet. LÄS MER

  2. 2. Vad har jag gett mig in på?! : En kvalitativ intervjustudie med nyutexaminerade sjuksköterskor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elin Yousif; Ida Christensson Ström; [2023]
    Nyckelord :Challenges; experiences; newly graduated nurses; requirements; stress; Krav; nyutexaminerade sjuksköterskor; upplevelser; utmaningar; stress;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många nyutexaminerade sjuksköterskor möter en krävande verklighet med påfrestande arbetsmiljö där de förväntas ta stort ansvar och självständigt arbeta utifrån lagar och etiska principer. Detta leder till känslomässiga utmaningar som kan påverka både välbefinnandet och hälsan. LÄS MER

  3. 3. Nyexaminerade fysioterapeuters upplevelse av utbildningen som förberedelse inför arbetslivet : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Ivehag; William Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Fysioterapi; nyexaminerad; utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara ny på arbetsmarknaden kan för många vara både krävande och påfrestande, dels med nya kollegor och miljöer, dels att man direkt får ett stort ansvar. Kännedomen om övergången från fysioterapeutstudent till fysioterapeut är svag, men i de få studier som gjorts är ett återkommande tema som ses hos både fysioterapeuter och sjuksköterskor att man som nyexaminerad känner att den egna kunskapsnivån ska vara densamma som erfarna yrkesutövare. LÄS MER

  4. 4. ”Man har pluggat i tre år, sen ska jag mötas av det här?” : Hur studenters bakgrund kan kopplas till deras tankar och känslor om jobbsökande för att föreslå hur högskolor kan förbereda studenter inför arbetslivet.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ingrid Jäder; Cecilia Torlegård; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; klass; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur medie- och kommunikationsstudenter resonerar och känner kring sitt jobbsökande efter examen. Högskolor och universitet har ett ansvar att förbereda studenterna inför arbetslivet samt se till att alla får jämlika möjligheter i steget ut på arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. Det digitaliserade klassrummet : En kvalitativ och kvantitativ studie hur digitala verktyg kan vara ett hjälpmedel för elevers kunskapsutveckling ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Raz Mohamad; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalt lärande; grundskola; utbildning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om högstadieelever anser att digitala verktyg kan vara ett hjälpmedel i deras kunskapsutveckling samt hur digitala verktyg kan öka aktiviteten i klassrumssituationer. Vidare syftar studien till att undersöka vilka problem och möjligheter som eleverna uppfattar finns när digitala verktyg används för deras kunskapsutveckling samt i klassrumssituationer. LÄS MER