Sökning: "personality psychology"
Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden personality psychology.
1. Personlighetsegenskaper och personlighetstester i organisationer
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Att anställa rätt är för organisationer vitalt. Att rekrytera fel person kan skada organisationers effektivitet och kultur samt leda till stora finansiella kostnader varför det är av intresse för organisationer att identifiera vilka personlighetsegenskaper kandidater besitter. LÄS MER
2. Bilden i betraktarnas ögon : En intervjustudie om betraktarnas upplevelse av bildkonst
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : The concept of art experience among beholders is well-known but lacks empirical studies on everyday art experiences among laypersons. In this bachelor thesis, the appearance of layperson beholders’ art experience is explored by a qualitative interview study method. LÄS MER
3. Den konceptuella världen av personlighetspsykologi: Redundant eller relevant? En korrelationsstudie om överlappningen mellan Samvetsgrannhet, Self-Efficacy och Grit
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Följande studie undersökte hur de personlighetspsykologiska begreppen samvetsgrannhet, self-efficacy och grit korrelerar med varandra. Målet med studien var att undersöka om det finns något gemensamt överlapp mellan mätningarna av dessa tre begrepp, då begreppen har mycket lika definitioner. LÄS MER
4. Using Social Media and Personality Predictions to Anticipate Startup Success
Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistikSammanfattning : This thesis explores the potential of integrating predicted founder personalities, based on the Big 5 Personality Framework, into Machine Learning (ML) models to enhance the accuracy of early-stage startup success predictions. Leveraging Natural Language Processing (NLP) techniques, we extracted personality insights from founders' tweets, focusing on US startups funded between 2013 and 2015. LÄS MER
5. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER