Sökning: "förberedelseklass språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden förberedelseklass språkutveckling.

  1. 1. Engelskundervisning för nyanlända elever 6–9 i förberedelse och vanlig klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hala Almallah; Ghadah Almousa; [2023]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; engelskundervisning; förberedelseklass; nyanlända elever; språkutveckling; stödstrukturer och transspråkande;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att belysa de svårigheter som nyanlända elever möter inom engelskundervisningen. Genom att undersöka hur engelsklärare i grundskolan årskurs 6 till 9 hanterar de utmaningar som uppstår i undervisningen av nyanlända elever, i förberedelseklasser respektive direkt integration. LÄS MER

  2. 2. Mottagning av nyanlända elever och deras kunskapsutveckling i svenska : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Urszula Spas; Janet Mogren; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Sverige; förberedelseklass; ordinarie klass; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den största ökning av personer med ett annat modersmål än svenska som någonsin har skett i Sverige under 2000-talet var under år 2016 enligt SCB. Detta har lett till att skolan har haft många utmaningar i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. F-3 lärares arbete med nyanlända och flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Oner; [2021]
    Nyckelord :bildstöd; F–3-lärare; flerspråkiga; nyanlända; relationer; ramfaktorer; resurser; samarbete; språkutveckling; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur F–3-lärare arbetar för att främja språkutveckling hos sina nyanlända och flerspråkiga elever och vilka resurser som används samt vilka utmaningar som finns. Jag har valt att använda mig av en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer med fem informanter. LÄS MER

  4. 4. Stöttning av flerspråkiga högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Darush Dastory; Ann-Marie Hellman; [2021]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; klassrumsinteraktion; kunskapsutveckling; språkutveckling och stöttning;

    Sammanfattning : Andelen elever med annat modersmål än svenska har ökat i den svenska skolan. Vi somi många år har varit verksamma inom skola och utbildning och arbetat med elever medett annat modersmål anser att det är viktigt att stötta dessa elever i deras lärande. LÄS MER

  5. 5. Ett språkutvecklande arbetssätt vid andraspråksinlärning : En studie om andraspråkselevers språkutveckling i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Sulaiman; Ayat Kassem; [2021]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; förberedelseklass; modersmål som resurs; semistrukturerade intervjuer; årskurs 4–6; språkutvecklande arbetssätt; SVA-elever; SV-lärare;

    Sammanfattning : I dag är det väldigt vanligt att SVA-elever undervisas i samma grupp som SV-elever, dvs. i samma klassrum, vilket kan innebära att lärarna inte har utbildning i språkutvecklande arbetssätt för SVA-elever. Utifrån kvalitativa och kvantitativa ansatser undersökte vi språkutvecklande arbetssätt vid andraspråksinlärning i årskurs 4–6. LÄS MER