Sökning: "förebygga problematisk skolfrånvaro"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden förebygga problematisk skolfrånvaro.

  1. 1. Främja närvaro : specialpedagogens betydelse och roll inom skolsystemet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Fogelklou; Olauson Kim; [2023]
    Nyckelord :främja skolnärvaro; KASAM; salutogent perspektiv; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Fogelklou, Charlotte och Olausson, Kim (2023). Främja närvaro – Specialpedagogens betydelse och roll inom skolsystemet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  2. 2. Främja skolnärvaro utifrån känslan av sammanhang : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anneli Andersson; [2023]
    Nyckelord :School absenteeism; School adaptation; School attendance; Sense of Coherence; Skolfrånvaro; skolanpassning; skolnärvaro; känslan av sammanhang;

    Sammanfattning : Introduktion: Forskningen indikerar bristen på exakta statistiska uppgifter angående antalet elever som lider av problematisk skolfrånvaro. Skolans uppdrag är att främja hälsa och förebygga problematisk frånvaro. LÄS MER

  3. 3. Marley med licens att stötta : Betydelsen av hundunderstödd pedagogik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefina Hein; Malin Klaar; [2023]
    Nyckelord :Appropriering; artefakt; barn; djurunderstödda insatser; hundunderstödd pedagogik; mediering; problematisk skolfrånvaro; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur utbildade hundteam arbetar inom skola samt hundteamsförarnas upplevelse av vad denna insats har för betydelse för eleven. Studiens empiriska material har samlats in med hjälp av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med åtta utbildade hundteamsförare. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tycker att det är coolt att plugga och liksom ha koll på sin skola” : En kvalitativ studie om unga killars inställning till valet av att studera på gymnasiet samt till skolnärvaro, utbildning och framtid.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mia Gunnarsson; Sara Hellsing; [2023]
    Nyckelord :anti-pluggkultur; framtidsmöjligheter; gymnasiekillar; habitus; hegemonisk maskulinitet; kapital; problematisk skolfrånvaro; pro-pluggkultur; skolnärvaro; utbildning;

    Sammanfattning : Utifrån sju gymnasiekillars egna berättelser avser den här studien att belysa gymnasiekillars inställning till skolnärvaro, utbildning och framtid i relation till kapital, habitus och hegemonisk maskulinitet. Detta utifrån syftet att bidra med en pusselbit till förståelsen kring problematisk skolfrånvaro. LÄS MER

  5. 5. Skolors arbete med problematisk skolfrånvaro. En intervjustudie med rektorer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maud Bengtsson; Camilla Eldh Thörn; [2022-10-13]
    Nyckelord :skolfrånvaro;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur några skolor definierar och mäter problematisk frånvaro. Vi ville också ta reda på vad skolornas rektorer ser som bakomliggande orsaker till frånvaron, hur de beskriver arbetet med problematisk elevfrånvaro och hur de ser på möjligheten att använda distansundervisningen som ett verktyg i arbetet med denna elevgrupp. LÄS MER