Sökning: "förklara kretslopp"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förklara kretslopp.

  1. 1. Organisationsnivåer i kolets kretslopp : En beskrivning av biologiska organisationsnivåer utifrån gymnasieelevers uppfattning och användning av dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Sara Julsgård; Josefine Kilborn; [2023]
    Nyckelord :levels of organisation; systems thinking; carbon cycle; biology didactics; biology education; interactive visualisation; organisationsnivåer; systemtänkande; kolets kretslopp; biologididaktik; biologiundervisning; interaktiv visualisering;

    Sammanfattning : Allt mer naturvetenskapsdidaktisk forskning intresserar sig för systemtänkande och elevers utvecklande av förmågor som att förstå, förklara och tolka komplexa och dynamiska system. I detta ingår identifikation av fenomen på olika biologiska organisationsnivåer och relationerna dem emellan. LÄS MER

  2. 2. Möjligheten att minska metallhalten i lakvatten med sulfatreducerande bakterier

    Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk mikrobiologi; Lunds universitet/Bioteknik

    Författare :Sofie Sunesson; [2020]
    Nyckelord :Metals; Landfill; Leachate; SRB; Precipitation; Sulfide; Applied microbiology; Teknisk mikrobiologi; Earth and Environmental Sciences; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Anaerobic treatment of landfill leachate using sulphide precipitation was tested at pilot scale for the purpose of heavy metal removal. The emission of leachate is heavily regulated by Swedish authority and the overall concentrations of heavy metals is expected to rise as landfills contain less organic matter. LÄS MER

  3. 3. Illustration av blomväxters livscykel i ett handledningsmaterial för årskurs 4-9

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ida Aspö; [2014]
    Nyckelord :Informationsdesign; Informativ illustration; Blomväxters livscykel; Botanisk illustration; Naturvetenskaplig Illustration; Visuell information; Biologi; Grundskola; Kretslopp; Natur;

    Sammanfattning : I denna rapport har jag redogjort för hur jag gått tillväga i skapandet av ett illustrerat handledningsmaterial som kan förklara för elever i årskurs 4-9 hur olikablomväxter och deras livscykel ser ut. Uppdraget har varit ett samarbete mellan mig och Uppsala botaniska trädgård. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns tankar om vattnets kretslopp i naturen och i samhället. : skiljer sig pojkars och flickors svar åt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Jenny Nilsson; [2009]
    Nyckelord :The water cycle; Children’s thoughts; Gender; Local plan; Vattnets kretslopp; Barns tankar; Genus; Verksamhetsplan;

    Sammanfattning : Abstract The work will give the picture of what four- and five-year-olds know about the water cycle in nature and in the society. Is there any difference depending on whether a boy or a girl is answering? The work will as well try to describe a picture of how a pre-school could plan their work on a sustainable society, science, and increased gender equality. LÄS MER

  5. 5. Barns tolkning av en modell för vattnets kretslopp : -förståelse och tillämpning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Annica Henriksson; [2007]
    Nyckelord :Elevers tankar; inlärningsteorier; konkreta modeller; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to find out how pupils give expression of a water cycle model and if the model causes any misunderstanding. Two problems constitute the starting point for this investigation. The first question is: how do the pupils explain the water cycle with the help of the jar model (can of glass). LÄS MER