Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Jag gör en bok som är Alfons och pottan"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Persson; Emma Fredriksson; [2016]
    Nyckelord :barnsamtal; dramaredskap; förskola; högläsning; literacy; muntligt berättande; sagoframställningar; sagopedagog;

    Sammanfattning : Vi har valt att lägga fokus på barn i förskolan eftersom vi pluggar till förskollärare. För oss har det framgått hur lite inslag det är av sagoberättande i förskolan och tillämpningen av dramaredskap som ett verktyg i berättandet. LÄS MER

  2. 2. Muntligt berättande i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Jonsell; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; muntligt berättande; sagor;

    Sammanfattning : Ämnet för uppsatsen är muntligt berättande och syftet är att undersöka vilken plats det har i arbetet bland förskollärare. Muntligt berättande har, i tidigare forskning visat sig ha, många sidovinster såsom språklig utveckling, värdegrundsarbete och fantasi. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling - en studie om språkutveckling och flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Holk Daleke; Iman Finjan; [2015]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; Flerspråkighet; Språkmetoder; Språklärande situationer;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att jämföra hur man arbetar med barns språkutveckling på en etniskt homogen och en mångkulturell förskola, där den etniskt homogena förskolan består av huvudsakligen barn som har svenskan som modersmål. För att kunna jämföra detta ställde vi oss frågor som: Hur ser pedagogerna på språk och när anser de att ett språklärande sker? Vi undrade också hur pedagogerna tog tillvara på barns flerspråkighet och hur de arbetade språkfrämjande på deras avdelningar. LÄS MER

  4. 4. Pedagogen och muntligt berättande : En studie om pedagogiska förhållningssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Frida Broberg; [2015]
    Nyckelord :Muntligt berättande; förskola; rekvisita; språkutveckling;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om pedagogens roll i muntligt berättande i förskolan utifrån Merleau- Pontys livsvärldsteori där kroppen är central. Syftet med studien är att undersöka några pedagogers agerande i deras muntliga berättande; hur de använder kroppsspråk, mimik, röst men även hur de använder rekvisita när de berättar sagor muntligt. LÄS MER

  5. 5. Förskolepedagogers arbetssätt i naturmiljö : En enkätstudie med pedagoger i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emilie Fröman; [2014]
    Nyckelord :differences; preeschool teacher; natural surroundings; preeschool; Förskola; naturmiljö; förskolepedagoger; skillnader;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en större förståelse av hur verkligheten ser ut gentemot förskolans uppdrag som står skrivet i läroplanen vad gäller   Studien bygger på en enkätundersökning där förskollärare, barnskötare och pedagoger med annan utbildning har deltagit. Dock har jag valt att utgå från förskollärarnas svar på enkäten. LÄS MER