Sökning: "förskola kommunikationsteknik"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden förskola kommunikationsteknik.
11. Att arbeta i flerspråkig förskola : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av att arbeta tillsammans med barn, med annat modersmål än svenska, i deras språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera förskollärares erfarenheter och upplevelser av att bemöta och arbeta med barn som har ett annat modersmål än svenska, i deras språkutveckling i förskolan. För att bidra till kunskapsutveckling i arbetet med flerspråkighet, utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
12. Surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur surfplattan kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Vi har tre frågeställningar till denna studie och den övergripande frågan är vilka användningsområden surfplattan har i förskolans verksamhet. LÄS MER
13. Hur används informations- och kommunikationsteknik i förskolan? : En kvalitativ studie ur en förskolelärares perspektiv.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att öka förståelsen för vad förskolelärare anser om att barn i tidig ålder introduceras till IKT och hur detta påverkar användningen av IKT i förskolan. Gruppintervjuer och individuella intervjuer med förskolelärare har använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER
14. Peka och drag : en studie om användning av pekplatta i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Det svenska samhället har genomgått en radikal förändring de senaste femton åren på grund av informationsteknologins framväxt och utveckling. Tidigare forskning visar att det är pedagogens kunskap och inlärningssyn som påverkar hur Informations-och Kommunikationsteknik kan tas till vara på och hur dess kapacitet används. LÄS MER
15. IKT i förskolan : - hur börjar man?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna rapport beskriver hur arbetsprocessen har sett ut i skapandet av en produkt, i detta fall en hemsida inriktad mot informations- och kommunikationsteknik i förskolan. Produkten utvecklades med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet på lärande och utveckling där kommunikation är ett centralt begrepp i alla rapportens delar. LÄS MER