Sökning: "förskola kommunikationsteknik"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden förskola kommunikationsteknik.

  1. 6. Inte ett ämne men ett förhållningssätt : en studie om hur pedagoger uppleverarbetet med digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Kjellberg; Elin Magnusson; [2017]
    Nyckelord :förskola; pedagoger; digitala verktyg; IKT; affekter; variation; upplevelser;

    Sammanfattning : Digitala verktyg/Informations- och kommunikationsteknik (IKT) är ett aktuellt område som är i ständig utveckling. Denna utveckling tycks dock ha stannat av inom förskolans verksamhet där det i nuvarande läroplan (Läroplan för förskolan 98 rev. 2016) inte finns några tydliga mål som berör digitala verktyg/IKT. LÄS MER

  2. 7. Kommunikation kring förskolebarn i behov av särskilt stöd : Påverkar kommunikationen förskolepersonalens eget lärande?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Moberg; [2017]
    Nyckelord :barn- och ungdomshabilitering; IKT; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska hur kommunikationen kring förskolebarn i behov av särskilt stödsker och fungerar. Syftet var även att ta reda på vilken inverkan den har på förskolepersonalens egetlärande och vilka erfarenheter som finns av informations- och kommunikationsteknik (IKT) ikommunikationsprocessen. LÄS MER

  3. 8. IKT som kulturellt verktyg : Förskollärares resonemang kring användandet av digitala verktyg i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Sjögren; Klara Tolf; [2017]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Användningen av informations- och kommunikationsteknik (IKT) har ökat i dagens samhälle. Detta ställer högre krav på förskollärarnas kompetens och förskolans innehåll. IKT i förskolan kan gynna barns utveckling och lärande om det används som ett didaktiskt verktyg. LÄS MER

  4. 9. #Lek : IKT och digitala verktygs betydelse för barns lek i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Samuelsson; Sofia Stridsberg; [2017]
    Nyckelord :digitala verktyg; IKT; lek; fantasi; förskola; samspel; lärande;

    Sammanfattning : InledningI dagens informationssamhälle möter barn informationsteknik på olika sätt och denna teknik har fått en allt större betydelse och plats i barns vardagsliv. Det har blivit viktigt med digital kompetens för att kunna möta samhällets krav på att använda sig av informationsteknik och manövrera sig i informationssamhället. LÄS MER

  5. 10. Lava, Lego, Lasersvärd : En fallstudie om barns samarbete i digitala spel på förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Ek; [2017]
    Nyckelord :IKT; IT; Digitala Spel; Spel; Gaming; Dator Förskola; Digital Förskola; Samspel; Samarbete; Minecraft;

    Sammanfattning : Tillämpningen av information- och kommunikationsteknik i förskoleverksamheten är idag vanligt förekommande, inte minst genom datoranvändning. En del av just datoranvändning på förskolan är barnens bruk av olika slag digitala spel. LÄS MER