Sökning: "förskola kommunikationsteknik"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden förskola kommunikationsteknik.

  1. 16. Ensam kan ingen leva : Pedagogiska redskap för lärande om hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eleonor Nilsson; Karin Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; fotosyntesen; förskola; barnlitteratur; IKT;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete är hållbar utveckling och barns lärande om vår miljö. Vi har valt att använda oss av barnlitteratur och information- och kommunikationsteknik(IKT) som redskap för lärande om hållbar utveckling i förskolan. LÄS MER

  2. 17. Delaktighet och inflytande på IKT i förskolan - ur ett barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Svensson; Therese Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Barns perspektiv; delaktighet; förskola; inflytande; IKT;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka barns perspektiv på delaktighet och inflytande kring Informations –och kommunikationsteknik (IKT). Studien grundar sig på en kvalitativ metod och empirin har samlats in på två olika förskolor där vi genomförde barnintervjuer med sammanlagt 10 barn. LÄS MER

  3. 18. Surfplattan i förskolan, pedagogens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alma Johansson; Emma Larsson; [2013]
    Nyckelord :digitala verktyg; dokumentation; surfplatta;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagogerna på en förskola använder surfplattan som ett didaktiskt verktyg. Våra förhoppningar är att andra pedagoger ska intressera sig för den digitala utveckling som pågår inom läraryrket och utveckla sin digitala kompetens. LÄS MER

  4. 19. Naturvetenskap och teknik i samspel med IKT i förskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Blixt; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to, in the educator’s point of view, try to find out how pre-schools approach science and technology along with Information and Communication Technology (ICT). The survey was conducted based on qualitative interviews where two preschools participated, a total of seven teachers were interviewed. LÄS MER

  5. 20. ”Jag ser inte datorn som nått djävulens påfund, utan kan se vilka användningsmöjligheter som finns” : En kvalitativ studie om IKT-satsningar på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jenny Leijon; Anna Udén; [2011]
    Nyckelord :Information- and communication technology – ICT; Computer use; personal development; Preschool; Principal; Teachers; Informations- och kommunikationsteknik – IKT; Datoranvändning; Kompetensutveckling; Förskola; Rektor; Pedagoger;

    Sammanfattning : I dagens informationssamhälle ses kunskap om IKT som en viktig kompetens för att människor ska fungera i samhälle och näringsliv. Källor visar på flera motiv till varför barn i tidig ålder ska introduceras för datoranvändning (då datorn som verktyg kan generera ny kunskap och möjliggöra nya arbetssätt). LÄS MER