Sökning: "förskola organisation"

Visar resultat 16 - 20 av 186 uppsatser innehållade orden förskola organisation.

  1. 16. Hur uppfattar förskolans yrkesverksamma en framgångsrik kompetensutveckling? : En konstruktivistisk grundad teori om vad som kan bidra till ett stärkt professionellt lärande i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Selvi Akdag; [2022]
    Nyckelord :förskola; kompetensutveckling; professionellt lärande; förskolans inre organisation; konstruktivistisk grundad teori; Charmaz;

    Sammanfattning : Tidigare studier inom forskningsfältet kompetensutvecklingsforskning efterfrågar mer kunskap om de processer som kan stärka professionellt lärande i förskolan. Syftet med föreliggande studie är att undersöka yrkesverksammas erfarenheter av just de processer de är med om i samband med kompetensutveckling i förskolan och utveckla kunskap om kompetensutvecklingsstrategier. LÄS MER

  2. 17. Barns trygghet vid övergångar mellan avdelningar inom förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Eva Gunterberg; Lillemor Thomsen; [2022]
    Nyckelord :övergångar; förskollärare; förskola; trygghet; anknytning; trygg bas; säker hamn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns trygghet i samband med övergångar mellan avdelningar inom förskolan.  Forskning visar att bemötande som barn får av vuxna på förskolan spelar roll för relationsskapande och trygghet. LÄS MER

  3. 18. ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos” : Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teddy Nakiwala Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötande; pedagoger; utagerande beteende; välfungerande vardag;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nakiwala Nilsson, Teddy (2022). ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos”. Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 19. Specialpedagogens komplexa roll i förskolan : Specialpedagogers, barnskötares och förskolläraresupplevelser av specialpedagogens komplexa roll i förskolanspedagogiska praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefine Lundin; Jenny Petersson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; likvärdig utbildning; specialpedagogens yrkesroll; specialpedagogiska insatser; styrdokument; tydligare uppdrag.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur specialpedagogernas komplexa yrkesroll kommertill uttryck i förskolans pedagogiska praktik. Utifrån studiens syfte formulerades treforskningsfrågor fram som inriktade sig på att synliggöra hur specialpedagogers arbeteorganiseras i förskolan, hur specialpedagoger, barnskötare och förskollärarebegreppsliggör specialpedagogens roll och betydelse för den pedagogiska verksamheten,samt vilka svårigheter och möjligheter som finns för att bedriva ett framgångsriktspecialpedagogiskt arbete för en likvärdig förskola. LÄS MER

  5. 20. Övergångsprocessen från förskola till fritidshem - för barnet i behov av särskilt stöd. : Sex fritidshemspedagogers erfarenheter av övergången, samverkan och elevens förutsättningar för utveckling och lärande.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Flink Segergren; Annika Larsson; [2022]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; fritidshem; förutsättningar; samverkan; övergångsprocess;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka fritidshemspedagogers erfarenheter av hur övergångsprocessen kan skapa kontinuitet från förskola till fritidshem för barn som är i behov av särskilt stöd, vilken samverkan som finns och vilka faktorer som påverkar utveckling och lärande i fritidshemmet. Genom att använda en kvalitativ metod, med sex semistrukturerade intervjuer, framkom en bild av fritidshemspedagogernas erfarenheter av samverkan i övergångsprocessen och vilka faktorer som påverkar elevens förutsättningar för utveckling och lärande i fritidshemmet. LÄS MER