Sökning: "förskola organisation"

Visar resultat 11 - 15 av 186 uppsatser innehållade orden förskola organisation.

  1. 11. Förskolans ateljé : En intervjustudie om kvalitén i förskolans ateljés lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnéa Abrahamsson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; Learning environment; Studio; Image and form; Creative development; Quality aspects; Förskola; Lärmiljö; Ateljé; Bild och form; Kreativ utveckling; Kvalitetsaspekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med en ökad kunskap om vilka kvalitetsaspekter på olika nivåer som kan påverka barns möjlighet till kreativ utveckling i förskolans ateljé. Studiens empiri samlades in genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Analysen gjordes efter Wallins (2023) modell förskolans pedagogiska miljöer. LÄS MER

  2. 12. Barnens rum för lärande och utveckling : En kvalitativ studie om förskolors arbete med fysiska inom-husmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Kovacevic Gahne; Elin Lindberg; [2023]
    Nyckelord :förskola; fysisk miljö; barns inflytande; meningserbjudanden;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur förskolepedagoger arbetar med att ut-forma förskolans fysiska inomhusmiljöer och hur barnen blir delaktiga och ges inflytande i den processen. Metoder som har använts är intervjuer med förskollärare samt fotodoku-mentation och visuella kartläggningar över förskoleavdelningar med yngre och äldre barn. LÄS MER

  3. 13. Etnisk inkludering i förskolan : en flerforskningsstudie om förskolansmiljöer och mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Sandberg; Linnéa Karlsson; [2023]
    Nyckelord :etnicitet; kultur; mångfald; förskola; identitet; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken grad andra etniciteter än den svenska inkluderas och representeras i förskolans miljöer samt fånga upp pedagogers resonemang kring hur man arbetar med etnisk inkludering i förskolans praktik och organisation. Studien är en flermetodsforskning där vi har använt oss av enkäter i pappersform och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Förskolans arbete för en likvärdig och anpassad utbildning för alla barn : En kvalitativ studie om likvärdighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Wedberg; Awika Dawood; [2023]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; kvalitet; likvärdighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur personal inom förskolans verksamhet resonerar för att med kvalitet nå läroplanens mål om en likvärdig utbildning som är anpassad för samtliga barn. Studien är utförd med en kvalitativ metod genomförd med sex semistrukturerade intervjuer, för att få ta del av förskolepersonals resonemang kring likvärdighet, inkludering samt kvalitet. LÄS MER

  5. 15. Förskolan som lärande organisation från rektorers perspektiv på samt uppfattningar om språk & flerspråkighetsutvecklande arbetssätt.

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petra Karlqvist; Sana Hafeez; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; language development; preschool; leadership role; theoretical perspective on learning organizations; principal; educators; working methods; social constructionism.; flerspråkighet; språkutveckling; förskola; ledarroll; lärande organisationer; rektor; pedagoger; arbetssätt; socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : The study is based on the pre-schools principal's descriptions of their work with language and the multilingualism's developing working methods in learning organizations to promote multilingualism and the language development of and for children in preschool. Social constructionism and Theoretical perspective on learning organizations are the theories in which the study is based, empirical data were collected via four semi-structured interviews. LÄS MER