Sökning: "förskoleklasslärare"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade ordet förskoleklasslärare.

  1. 21. Leker man fortfarande i förskoleklassen? : En kvalitativ studie med förskoleklasslärare kring lekens förekomst i förskoleklass och deras delaktighet i den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jessica Nyqvist; Michelle Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Att skapa förutsättningar för lärande-bärande broar mellan förskola och förskoleklass

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Eliasson; Jessica Ljunggren; [2019]
    Nyckelord :Adaptions; environment; learning; preschool; preschool class; special support; transitions; working methods; Anpassningar; arbetssätt; förskola; förskoleklass; lärmiljö; särskilt stöd; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att ta reda på om det finns variationer i lärmiljöerna och arbetssätten i förskola och förskoleklass samt belysa hur pedagogerna ser på övergångar mellan förskola – förskoleklass. Vi vill även ta reda på hur pedagogerna uttrycker sig kring barn/elever i behov av anpassningar/särskilt stöd. LÄS MER

  3. 23. Om vi gör roliga saker så får vi glada elever : En undersökning av påverkansfaktorer och kvalitetskriterier för estetiska projekt i skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anders Olausson; [2018]
    Nyckelord :Estetiska; Konstnärliga och Kreativa projekt i Skola; Musikpedagogik; Musikterapi; Estetisk undervisning; Estetiska läroprocesser; Skolkör; Luciatåg; Träningskolan; Anne Bamford; The wow factor; Tomas Saar; Träningslogik; Linjära eller Meningsskapande arbetsformer; Maximal identitetsinvestering; Tyst kunskap; Tacit knowledge;

    Sammanfattning : En undersökning av estetiska projekt i skolmiljö. I undersökningen intervjuas en musiklärare, en förskoleklasslärare och en musikterapeut som representanter för olika yrkesgrupper som arbetar med estetiska projekt i skolmiljö. LÄS MER

  4. 24. Matematikkartläggning och uppföljning i förskoleklass : Åtta förskoleklassers arbete med kartläggning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Johansson; Annica Nyberg Bohm; [2018]
    Nyckelord :Bedömning av matematik; förskoleklass; kartläggning; tidiga insatser; specialpedagogiska insatser; systemteori.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Från höstterminen 2018 är förskoleklass en obligatorisk skolform i Sverige. Den 1 juli 2018 tillgängliggörs ett kartläggningsmaterial i matematik för förskoleklass. Redan idag innefattar uppdraget att uppmärksamma elever i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd tidigt, samt göra de insatser som behövs. LÄS MER

  5. 25. Matematikundervisning i förskoleklass : Pedagogiska planeringar i matematik av verksam F-1-lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Beatrice Lindman; [2018]
    Nyckelord :Kunskapsformer; förskoleklassplanering; läroplan; skolifiering;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen kring hur verksamma lärare i förskoleklass undervisar i matematik och hur denna undervisning bidrar till ”bron” mellan förskola och skola. För att ta reda på detta samlades förskoleklass- och årskurs 1 planeringar in från verksamma lärare i respektive årskurs och dessa analyserades utifrån läroplanen och Lindes fyra kunskapsformer. LÄS MER