Sökning: "förskollärare mälardalens högskola"
Visar resultat 1 - 5 av 386 uppsatser innehållade orden förskollärare mälardalens högskola.
1. Ansvarsområden inom förskolans verksamhet – samsyn eller diskrepans : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av ansvarsområden och deras möjlighet att hantera detta ansvar i förskolans verksamhet.
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sina ansvarsområden och hur de ser på möjligheten att hantera dessa i förskolans verksamhet. Detta sker genom en kvalitativ intervjustudie av verksamma förskollärare med sinsemellan varierande lång arbetslivserfarenhet på olika förskolor i Mellan- och Västsverige. LÄS MER
2. Förskollärares roll i barns kamratrelationer : Verktyg och strategier för att få barn inkluderade i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare redogör för sina förhållningssätt tillleken och hur de framhåller hur de främjar goda kamratrelationer i förskolan. Vilka strategieroch verktyg som de använt sig av samt vilka svårigheter och möjligheter de sett meddessa. LÄS MER
3. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR FÖRSKOLEPERSONALENSKOMMUNIKATIVA KOMPETENSUTVECKLING : En kvalitativ studie inom förskolepedagogiskt område
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie utifrån ett sociokulturellt perspektiv, där åttasemistrukturerade intervjuer genomförts. Syftet är att undersöka hur rektorer möjliggör kommunikativ kompetensutveckling för förskolepersonalen. LÄS MER
4. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar med utveckling och lärande av barns språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar för att främja barns språkutveckling. Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes i datainsamlingen. Åtta förskollärare som var verksamma på sju olika förskolor har deltagit. LÄS MER
5. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : Påverkande ramfaktorer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares syn på undervisning i naturvetenskap samt ämnets utrymme i förskolans undervisning. Syftet bryts ner i följande forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärare den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan? Vilket utrymme ger förskollärare naturvetenskapen i förskolan? Hur kan detta utrymme förklaras? Frågorna undersöktes genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER