Sökning: "förskollärare uppsats örebro universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förskollärare uppsats örebro universitet.

  1. 1. Ett förtroendefullt samarbete mellan förskola och hem. : Hur förskollärare förstår och förverkligar uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Magnus Abrahamsson; Jim Genberg; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; nära och förtroendefullt samarbete med hemmen. främja barns utveckling; tillitsfulla relationer; partnerskap;

    Sammanfattning : I denna uppsats försöker vi visa på hur förskollärare förstår och arbetar med att förverkliga ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmen, genom hur de bygger upp relationer med vårdnadshavare. Studiens resultat utgår ifrån åtta kvalitativa, halvstrukturerade, intervjuer med förskollärare från en och samma kommun i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers arbete med barns delaktighet och inflytande isamband med samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Denise Rohdén; Johanna Runfors; [2021]
    Nyckelord :Förskola; samling; pedagogers arbete; barns delaktighet och inflytande; möjligheter och begränsningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om pedagogers arbete med barnsmöjligheter till delaktighet och inflytande i förskolan med en specifikt fokus på samlingen.Fokus för studien är att behandla hur förskollärare samt barnskötare planerar för en samlingoch vilka möjligheter de ger barnen till delaktighet och inflytande i upplägget av självaplaneringsfasen. LÄS MER

  3. 3. "Vad tycker du?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och arbetar med blyga och tillbakadragna barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Aurora Christiansen; Matilda Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Blyghet; tillbakadragen; förskola; pedagogik; kvalitativ; intervju.;

    Sammanfattning : Hur kan förskollärare tänka kring de barn som visar en blyghet och tillbakadragenhet och som inte vågar i olika situationer i förskolan? Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med blyga och tillbakadragna barn i förskolans kontext eftersom det är vi förskollärare som skapar förutsättningar för barns utveckling och lärande i förskolan. I denna uppsats belyser vi hur förskollärare beskriver blyghet hos barn och vilka strategier de använder i förskolans verksamhet för att de barn som inte vågar på olika sätt ska få framföra sina åsikter och sina tankar utifrån sina egna förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Föräldraaktiv inskolning på tre förskolor : en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nicole Sahlin Hjelm; Elin Bergkvist; [2013]
    Nyckelord :Inskolning; föräldraaktiv inskolning; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Följande uppsats studerar föräldraaktiv inskolning som forskningsobjekt, en relativt nyutvecklad modell för inskolning som fått fotfäste bland flera av landets kommuner och förskolor. Modellen innebär kortfattat att barnet i gemenskap med sin förälder deltar i samtliga rutiner på förskolan under tre heldagar. LÄS MER

  5. 5. "Alltså, jag har inte fattat att teknik kan vara skapande. Vi kanske ska ta in lite annat material i ateljén?" : -Vad sker i möte mellan pedagoger i förskolan och teknikämnet?

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ulrika Sultan; [2012]
    Nyckelord :teknik; förskola; pedagoger; teknikdidaktik; PCK;

    Sammanfattning : Vi vet alltför lite om hur teknikämnet gestaltas i skolan och ännu mindre om hur det gestaltas i förskolan. Jag är utbildad förskollärare men arbetar i nuläget dels på en kommunal verksamhet som ger utbildning inom teknik samt på teknikkurser riktade till lärare på ett universitet. LÄS MER