Sökning: "förväntningar specialpedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 88 uppsatser innehållade orden förväntningar specialpedagogik.

  1. 11. Otydligt uppdrag : Lärares förväntningar på specialpedagogens uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Henriksson; [2022]
    Nyckelord :enskild undervisning; klassrumsmiljö; observationer; specialpedagogik; tydlighet;

    Sammanfattning : Specialpedagogers uppgifter kan vara otydliga och uppfattningarna bland övrig personal om vad de bör göra kan också variera. Syftet med denna studie är att analysera förväntningar bland lärare som undervisar på låg och mellanstadiet, avseende specialpedagogens uppdrag och arbetsuppgifter. LÄS MER

  2. 12. Handledning som verktyg för skolutveckling : En kvalitativ studie av specialpedagogens uppfattningar om handledning som verktyg i skolors förändringsarbete med teorin om praktikerarkitekturer som teoretisk ram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Larsson; Marie Thorin; [2022]
    Nyckelord :Handledning; Specialpedagogik; Kollegialt lärande; Kollegial handledning; Skolutveckling; Praktikarkitekturer.;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i skolutveckling genom sitt uppdrag som kvalificerad samtalspartner i handledning, samt vilka hinder och möjligheter de möter i sin handledande praktik. Studiens teoretiska ramverk är teorin om praktikarkitekturer och begreppen talandet, görandet och relaterandet används som ett teoretiskt ramverk genom hela studien. LÄS MER

  3. 13. Främjande och förebyggande elevhälsoarbete i gymnasie-skola och vuxenutbildning - vad är det?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Louise Nordhäll; Katarina Spjuth; [2021-08-10]
    Nyckelord :förebyggande elevhälsoarbete; främjande elevhälsoarbete; relationellt lärarskap; pedagogiskt ledarskap; specialpedagog;

    Sammanfattning : I skollagen (SFS 2010:800) kom förändringar när det gäller elevhälsoarbetet i skolan. Från att tidigare haft en inriktning med framför allt åtgärdande insatser på individnivå ska fokus nu främst vara utifrån ett förebyggande och främjande arbete. LÄS MER

  4. 14. Kan vi göra på något annat sätt?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Hedman; [2021-06-23]
    Nyckelord :aktionsforskning; singaporemodellen; matematik;

    Sammanfattning : Syfte: Föreliggande studie kretsar kring implementeringsförsök av singaporemodellen (SPM ), en modell för matematikundervisning, i tre olika klassrum på lågstadiet. Studien syftar till att belysa vissa övergripande frågor som: Hur resonerar de lärare som väljer att initiera SPM och vilka förväntningar har de? Blir det SPM eller något annat? Vilka möjligheter och utmaningar stöter lärarna på när de undervisar utifrån SPM? Utöver detta undersöks specifikt: J vilket syfte initieras SPM? Vad händer med SPM i klassrummet? Vilken eventuell förändring sker och hur upplever lärarna eventuell förändring i undervisningen? Teori: I analys av det empiriska materialet används teorin om det didaktiska kontraktet (Brousseau, 1997) samt sociokulturell teori (Säljö, 2000). LÄS MER

  5. 15. Lärares prioriteringar av matematiska kunskaper och kompetenser i grundsärskolans åk 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Högstrand; Caroline Stjerna; [2021-02-08]
    Nyckelord :Intellektuell Funktionsnedsättning; matematik; grundsärskola;

    Sammanfattning : Det finns ett omfattande forskningsbehov kring elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och matematik. Internationella forskningsstudier pekar på att det finns brister i matematikundervisningen för elever med IF som leder till att dessa elever enbart får möjlighet att utveckla begränsade delar av matematiken. LÄS MER