Sökning: "fingermönster"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet fingermönster.

  1. 1. Se istället för att räkna : En litteraturstudie om undervisning i del-helhetsrelationer inom addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Jenny Carlsson; Linda Govori; [2023]
    Nyckelord :additiva del-helhetsrelationer; lågstadieelever; matematikundervisning; addition och subtraktion;

    Sammanfattning : Additiva del-helhetsrelationer innebär en förståelse för hur de tio bastalen kan kombineras och vilken relation de har till varandra. Syftet med denna studie är att undersöka vad forskning säger om hur undervisning kan skapa en förståelse för elever om tals del-helhetsrelationer. LÄS MER

  2. 2. Fingrar som stöd eller hinder? : En intervjustudie om lärares skilda uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Werneteg; [2022]
    Nyckelord :fingerräkning; aritmetik; taluppfattning; fingermönster; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter. Studien är genomförd med inspiration från fenomenografi där kvalitativ intervju använts som metod. Tre lärare i förskoleklass och tre lärare i årskurs 1 har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Vägleda barn att använda fingermönster : En kvalitativ studie om hur lärare gör för att vägleda barn att använda fingermönster vid aritmetikproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Kollberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv ta reda på hur lärare använder fysiska och intellektuella redskap i aritmetikundervisningen med barn i åldrarna 5–7 år. Syftet ska besvaras genom följande frågeställning: Hur gör lärare för att vägleda barn i att använda strukturerade fingermönster som ett verktyg för att lösa enklare aritmetikproblem? Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet som ser lärande som en process som konstrueras i en social miljö där läraren vägleder barn i hur kulturella redskap kan användas för att förstå omvärlden. LÄS MER

  4. 4. Fingeranvändning vid aritmetikuppgifter : Elever i förskoleklass kvalitativt olika sätt att använda fingrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecca Karlsson; [2020]
    Nyckelord :mathematics; fingers; arithmetic; partial-whole relationships; preschool; matematik; fingrar; aritmetik; del-helhetsrelationer; förskoleklass;

    Sammanfattning : Fingrarna har länge använts som en konkret representationsform för att lösa aritmetikuppgifter. Det finns flera olika sätt att använda sig av fingrarna och dessa beror på vilka aspekter som individen har urskilt. LÄS MER