Sökning: "flickors talutrymme i skolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden flickors talutrymme i skolan.

  1. 1. Att få komma till tals : En kvalitativ studie om flickors talutrymme i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Angelica Järvi; Frida Inci Lindberg; [2020]
    Nyckelord :grundskollärare; flickor; genus; jämställdhet; klassrumsklimat; kommunikation; talutrymme; språk; svenskämne;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att pojkar innehar det största talutrymmet i klassrummet och att flickor tenderar att socialiseras in i rollen som ordningsskapare. Senare forskning har visat att flickor tar mer plats i klassrummet än tidigare, men fortfarande kvarstår traditionella könsmönster där pojkar tillåts dominera talutrymmet. LÄS MER

  2. 2. ”Jag tänker inte att det är könsrelaterat” : Lärares förhållningssätt till skolans jämställdhetsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mirjam Olander; Sara Rosander; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolan är en unik plats för möten och bör uppmärksammas med sina möjligheter att arbeta med jämställdhet. Lärares bemötande och agerande påverkar eleverna i deras identitetsskapande och kan befästa eller motverka över - och underordning. LÄS MER

  3. 3. Lika villkor för pojkars och flickors lärande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jannice Nettelhed; [2009]
    Nyckelord :genus; förhållningssätt; lärande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbetes syfte var att ta reda på ifall en skola i Skåne ger pojkar och flickor lika goda möjligheter och förutsättningar för lärande, genom att ur ett genusperspektiv undersöka tre pedagogers förhållningssätt vad det gäller talutrymmet och det språkliga samspelet med eleverna.För att uppnå mitt syfte har jag under sammanlagt nio lektioner observerat hur pedagogerna fördelat talutrymmet och hur många frågor samt följdfrågor de ställt till pojkar respektive flickor i klasserna. LÄS MER

  4. 4. Makt och talutrymme i skolan sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Andersson; [2001]
    Nyckelord :Education; Genus; jämställdhet; kön; talutrymme; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa flickors och pojkars olika villkor i skolan samt att undersöka vilka konsekvenser dessa får för den muntliga kommunikationen. Genom uppsatsen vill jag också belysa hur arbetet med jämställdhet kan bedrivas på olika skolor och i olika klasser. LÄS MER