Sökning: "flyktingkris media"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden flyktingkris media.

  1. 11. Flyktingkris? : En språkvetenskaplig studie av hur ordet flykting användes i svensk medierapportering hösten 2015

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maria Sörgard; [2016]
    Nyckelord :svenska; medierapportering; media; flyktingar; flyktingkrisen 2015;

    Sammanfattning : Hösten 2015 var medierapporteringen om ”flyktingkrisen” intensiv; den stora mängd flyktingar som kom till Sverige under sommaren och hösten lyftes också fram som det som framförallt hade präglat året i medias nyårssummeringar. I denna uppsats undersöks hur ordet flykting använts i totalt 293 artiklar i de två rikstäckande svenska tidningarna Dagens Nyheter och Aftonbladet under tre tjugodagars- perioder i augusti till november 2015, med syftet att se hur innebörden i begreppet flykting skrivs fram. LÄS MER

  2. 12. Flyktingkris i den svenska dagspressen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olof Elfwering; [2016]
    Nyckelord :Begreppsförskjutning; Begreppshistoria; Flyktingkris; Flyktinginvandring; Migrationspolitik; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish word flyktingkris, comparable to the German word flüchtlingskrise and the English term refugee crisis, used to denote some distant tragedy befalling desperate people. But that meaning changed as it became the predominant word to describe the increased influx of refugees to Europe in 2015. LÄS MER

  3. 13. "Vi som sköter oss" : En kvalitativ intervjustudie om främlingsfientlighet och dess orsaker i relation till medierapportering kring invandring och flyktingfrågor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studier

    Författare :Frida Lundgren; Sophia Persson; [2016]
    Nyckelord :Främlingsfientlighet; Media; Flyktingkris; Intergroup threat theory; Stereotypisering;

    Sammanfattning : Under flyktingkrisen 2015 hårdnade debatten kring flyktingmigration och de främlingsfientliga rösterna höjdes. Som ett resultat av den mediala uppmärksamheten kring flyktingkrisen anses nu invandrings- och integrationsfrågan vara den överlägset viktigaste samhällsfrågan i Sverige. LÄS MER

  4. 14. Vem äger bilden av Migrationsverket?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Joel Tran; Fabian Ström; [2016]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; Migrationsverket; medieanalys; framing; priming; dagordningsteorin Keyword: strategic communication; the migration agency; media analysis; agenda setting theory; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mediernas framställning av Migrationsverket Denna uppsats undersöker och analyserar hur svenska dags- och kvällstidningar, inom ämnet strategisk kommunikation, porträtterar den svenska myndigheten Mi-grationsverket i media under en av myndighetens mest krävande perioder, under pågående flyktingkris hösten 2015. Idag fungerar dags- och kvällstidningar som en brygga mellan myndighetens information och dess slutliga publik vilket ger dem stor makt i att tolka och kunna sprida egna perspektiv av Migrationsverket och dess arbete under flyktingkrisen. LÄS MER

  5. 15. Flyktingkris, flyktingkaos eller flyktingström? : En ideationell textanalys av pressens rapportering kring flyktingkrisen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tova Fibel; [2015]
    Nyckelord :SFG; transitivitetsanalys; nominalsammansättning; flykting; flyktingkris;

    Sammanfattning : Undersökningen är en ideationell textanalys av åtta artiklar ur två specialbilagor som kretsar kring flyktingkrisen. Bilagorna släpptes precis efter att en bild på en drunknad flyktingpojke publicerats i media och kom från Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. LÄS MER