Sökning: "fonologiskt minne"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden fonologiskt minne.

  1. 1. Samband mellan ordinlärning, ansträngning och fonologiskt minne: en studie av galvanisk hudrespons

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Elma Ganibegovic; Victoria Hoang; [2017-08-11]
    Nyckelord :ordinlärning; ansträngning; galvanisk hudrespons; fonologiskt minne; psykofysiologi; word learning; effort; galvanic skin response; phonological memory; psychophysiology;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan ordinlärning, ansträngningsgrad och fonologiskt minne. Tjugo universitetsstudenter fick lära sig ord på latin via ett bildspel. LÄS MER

  2. 2. Deklarativt minne hos barn med dyslexi

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Elisabet Stål; Maria Stålnacke; [2016]
    Nyckelord :developmental dyslexia; declarative memory; the procedural deficit hypothesis; the declarative procedural model; recognition memory; dyslexi; deklarativt minne; the procedural deficit hypothesis; den deklarativa procedurella modellen; igenkänningsminne;

    Sammanfattning : Developmental dyslexia is a specific reading and spelling disability with several explanatory proposals. Previous research has shown that there is a strong relation between developmental dyslexia and difficulties in phonological processing, which has resulted in the theory that the cause of developmental dyslexia is a specific weakness in phonological awareness. LÄS MER

  3. 3. Procedurellt minne hos universitetsstuderande med dyslexi

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Janina Pierre; Josefine Toreheim; [2014]
    Nyckelord :developmental dyslexia; procedural memory; implicit sequence learning; consolidation; alternating serial reaction time task; the procedural deficit hypothesis; dyslexi; procedurellt minne; implicit sekvensinlärning; konsolidering; alternating serial reaction time task; the procedural deficit hypothesis;

    Sammanfattning : Dyslexi är en form av läs- och skrivsvårighet som inte kan förklaras av t.ex. bristfällig undervisning, låg begåvning eller synproblem. Orsaken till dyslexi anses vanligen vara nedsatt förmåga av fonologiskt processande. LÄS MER

  4. 4. Fonologiskt och semantiskt minne av bilder och ord ? en dyslexistudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Kognitionsvetenskap

    Författare :Anna Tebelius; [2003]
    Nyckelord :Dyslexi; Läsa; Skriva; Psychopedagogy; Pedagogisk psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra semantiskt och fonologiskt minne i korsmodala betingelser av ord och bild. Studien syftar också till att ta reda på hur stor faciliteringseffekt bilder har jämfört med ord, för dyslektiker. LÄS MER