Sökning: "forska i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden forska i skolan.

  1. 1. Hälsoundervisning i Sverige och Finland : ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sonja Ruohonen; [2023]
    Nyckelord :health; pupil perspective; Sverige; Finland; perceptions of health; health literacy; HL; health knowledge; health education; physical education; hälsa; elevperspektiv; Sverige; Finland; uppfattningar om hälsa; hälsolitteracitet; HL; kunskaper om hälsa; hälsoundervisning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Det har lyfts oro nationellt och internationellt för barn och ungas hälsa. Eftersom kunskaper om hälsa har visats hänga ihop med individers hälsa finns det ett behov att forska mer om hur hälsoundervisning bör organiseras. LÄS MER

  2. 2. Deliberativa samtal i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Hultman; Emma Bondza Olsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Styrdokument och skollagen beskriver vikten av undervisning om demokrati. Skolinspektionen menar att deliberativa samtal är en bra metod för inlärning av demokratiska principer. Tidigare forskning visar på att deliberativa samtal utvecklar demokratisk kunskap, men även att det inte läggs stor vikt på deliberativa samtal i skolan längre. LÄS MER

  3. 3. Jämförelse av noggrannhet mellan tre maskininlärningsmodeller på väderdata

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Falk; Johan Maseng; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Väderprognoser har varit ett hett ämne och forskningsområde under de senaste årtiondena. Matematikern och meteorologen Edward Lorenz, lade grunden till den moderna teorin bakom väderprognoser och grundade den moderna kaosteorin som beskriver väderförhållanden som ett kaotiskt system. LÄS MER

  4. 4. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Linderholm; [2023]
    Nyckelord :AI; AIED; AI ED; AI literacy; democracy literacy; ICT literacy; digital literacy; 21st century skills; social studies didactics; AI; AIED; AI ED; AI-literacy; democracy literacy; IKT-literacy; digital literacy; 2000-talskompetens; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  5. 5. Reachability Analysis for Occlusion Reasoning in Realistic Autonomous Driving Scenarios

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Enric Condal Asensio; Pere Conte Pallarès; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In this Bachelor Thesis, we tackle a crucial issue in autonomous driving technology - the detection and reasoning of occluded areas and potential occluded vehicles in realistic scenarios. Autonomous driving has gained significant momentum in recent years, but ensuring safety remains a major concern. LÄS MER