Sökning: "fritidshemmets måluppfyllelse"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fritidshemmets måluppfyllelse.

  1. 1. Praktiska arbetssätt i fritidshemmet sökes

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anton Eberhardsson; Isabella Samuelsson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; Delaktighet; Inflytande; Barns aktörskap; Fritidspedagogik;

    Sammanfattning : fritidshemmets uppdrag beskrivs att verksamheten ska förena måluppfyllelse med barnens delaktighet och inflytande. I denna systematiska litteraturöversikt har vi via forskning, med utgångspunkt i begreppet aktörskap, försökt få fram hur detta kan realiseras i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete : Hur lärare i fritidshem driver verksamheten mot högre måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Aso Khawari; Haris Borancic; [2022]
    Nyckelord :fritidshemmets måluppfyllelse; måluppfyllelse; ramfaktor; ramfaktorteorier; systematisk; systematiskt; kvalitetsarbete; fritidshem; fritidspedagogik; kvalitetsarbete i fritidshem;

    Sammanfattning : Måluppfyllelse och systematiskt kvalitetsarbete i fritidshemmet är mångfaccetterade begrepp och vida perspektiv på fritidshemmets kvalitetsarbete. Dessutom, eftersom det är skolans skyldighet enligt skollagen att bedriva kvalitetsarbete, är det ständigt ett arbete som pågår i skolorna runt om i landet. LÄS MER

  3. 3. Fritidslärares förhållningssätt till området språk och kommuniktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linda Martin; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; literacy; identitetsskapande; sociokulturell teori; språk och kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka hur personal i fritidshem resonerar kring området språk och kommunikation. De frågeställningar som använts i studien är: Hur resonerar fritidslärare kring området språk och kommunikation? samt Hur arbetar fritidslärare med området språk och kommunikation? Studien baseras på fältintervjuer med sex fritidslärare och fritidspedagoger vid fyra olika rektorsområden. LÄS MER

  4. 4. ”Obligatorisk förskoleklass” : Pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Ottosson; [2018]
    Nyckelord :skolplikt; förskoleklass; skolgång; obligatorisk;

    Sammanfattning : Bakgrund Från och med hösten 2018 är förskoleklassen obligatorisk, vilket också innebär en skolplikt för alla sexåringar. I detta arbete lyfts forskning om elevers första möte med skolan genom forskningsområden så som mognad inför skolstart, måluppfyllelse och lärares perspektiv på förskoleklassen. LÄS MER

  5. 5. Lustfylld undervisning med iPads i fritidshemmet : Ett utvecklingsarbete med iPads som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Robert Ek; Teodor Ferm; [2016]
    Nyckelord :iPads; IKT; fritidshem;

    Sammanfattning : Vår ambition är att i och med detta utvecklingsarbete starta upp en kvalitativ undervisning med iPads som pedagogiskt verktyg. Utvecklingsarbetet syftar till att introducera undervisning med iPads som läromedel i en fritidsverksamhet där denna typen av undervisning saknats. LÄS MER