Sökning: "kvalitetsarbete i fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden kvalitetsarbete i fritidshem.

  1. 1. När pedagoger har tid att tala systematiskt kvalitetsarbete blir det kvalité

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Pernilla Borg; Rebecca Milesa; [2023-10-24]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; fritidshem; lärare i fritidshem; kvalitet; läroplan;

    Sammanfattning : Systematiskt kvalitetsarbete är en obligatorisk och lagstadgad arbetsuppgift som alla verksamma inom skolan ska bedriva i samarbete med huvudman. I denna studie undersöker vi därför hur pedagoger talar om det systematiska kvalitetsarbetet och hur de också arbetar med det centrala innehållet i läroplanens fjärde kapitel för fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan fritidshem och hem efter pandemin.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Edvin Skoglund; Hanna Palmgren; [2023-10-19]
    Nyckelord :coronapandemin; fritidshem; fritidshemslärare; fritidshemspersonal; föräldrasamverkan; samverkan med hemmet; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Eftersom skolan har ett ansvar att arbeta för ett systematiskt kvalitetsarbete samt utvecklande arbete blir bristen på forskning kring fritidshemmet käppar i hjulet för detta. När coronapandemin 2020-2022 drabbade världen blev kontakten mellan skolan och hemmet annorlunda än den varit innan. LÄS MER

  3. 3. Kvalitet i fritidshemmets undervisning En kritisk diskursanalys av lärare i fritidshems uttalanden om kvalitet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Louise Ljung; Mikaela Karlsson; [2022-03-16]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; kvalitet; fritidshem; policy enactment; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Fritidshemmet spelar en central roll i barns tillvaro. Granskningar av fritidshem visar dock att kvaliteten på den undervisning som erbjuds i verksamheterna är bristande samt att fritidshemmets uppdrag ej uppfylls. Syftet med studien är att undersöka hur verksamma lärare i fritidshem arbetar med undervisningens kvalitet. LÄS MER

  4. 4. Dokumentationens och ledarskapets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Palmqvist; Pernilla Johansson; [2022-03-15]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; lärare i fritidshem; fritidshem; dokumentation; planering; enactment.;

    Sammanfattning : Systematiskt kvalitetsarbete ska genomföras på fritidshemmet. Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem genomför planering, dokumentation, utvärdering och analys i det systematiska kvalitetsarbetet för strävan mot de nationella målen. LÄS MER

  5. 5. Skolchefens avsikter att förbättra fritidshemmets undervisning : - Den dimensionella modellen prövas för analys av huvudmannaplaner

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Carina Mokvist Koutakis; [2022]
    Nyckelord :Leisure-time Centre LtC ; Superintendent; Systematic quality Development Work; Schoolboard; Plan; the Dimensional model; School Improvement; System Theory; Fritidshem; skolchef; systematiskt kvalitetsarbete; huvudman; plan; dimensionella modellen; skolförbättring; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien i föreliggande uppsats är att pröva hur dimensionella modellen kan bedöma de avsikter skolchefen formulerar för att förbättra fritidshemmets undervisning, för att, i ett nästa steg, bidra i det systematiska kvalitetsarbetet.  Frågeställningen undersöker på vilket sätt den dimensionella modellens kvalitativa bedömningskriterier kan bidra, dels med kvalitativa bedömningar av skolchefens avsikter att förbättra fritidshemmets undervisning, dels fungera som underlag att generera formativa frågor för kommande systematiska kvalitetsarbete. LÄS MER