Sökning: "funktionsnedsättning inom autism"

Visar resultat 6 - 10 av 64 uppsatser innehållade orden funktionsnedsättning inom autism.

  1. 6. Det som är bra för elever med autism kan även vara bra för elever utan autism. : En fenomenologisk studie om lärares stöd i arbetet med elever med autism.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Wettervik; [2023]
    Nyckelord :autism; elevhälsa; fenomenologi; känsla av sammanhang; lärare; skolledare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka vilket stöd lärare får i arbetet med elever med autism samt vilket stöd de önskar att de fick. Studien syftar till att undersöka vilket stöd elevhälsan bidrar med för att stötta lärare i arbetet med elever med autism, enligt skolledare. LÄS MER

  2. 7. Inte som andra pappor : En scoping study – hur fäder till barn med autism upplever föräldrarollen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Jessika Baginski; [2023]
    Nyckelord :autism; children; experiences; father; involvement; parental role; autism; barn; föräldraroll; involvering; pappa; upplevelser;

    Sammanfattning : Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som identifieras under barnets första livsår och kan bidra till en osäkerhet hos föräldrar och dess omgivningar. Föräldrar till barn med autism känner osäkerhet kring hur deras barn egentligen tänker och varför de beter sig på ett visst sätt. LÄS MER

  3. 8. “MITT UPPDRAG ÄR ATT FÅ VARJE BARN ATT LYCKAS VARJE DAG” Arbetsterapeutens roll i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Johanna Larsson; Lovisa Pettersson; [2022-05-25]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Autism; Förskola; Arbetsterapi; Autism; Förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund 1-2% av befolkningen i Sverige har en autismspektrumtillstånd (AST)-diagnos vilket ingår i samlingsbegreppet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kan påverka ens sätt att vara, kommunicera samt tänka. Barn med funktionsnedsättning ska ges samma möjlighet till förskola som normtypiska barn, 23 av 35 förskolor brister dock enligt skolinspektionen i sitt arbete med särskilt stöd. LÄS MER

  4. 9. Studie- och yrkesvägledning för studenter med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom högre utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helen Andersson; Caroline Hoversjö; [2022]
    Nyckelord :adhd; autism; individuell vägledning; npf;

    Sammanfattning : Antalet studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) har ökat de senaste åren. Det innebär att studie- och yrkesvägledare inom universitet och högskolor i allt större utsträckning möter dessa studenter. LÄS MER

  5. 10. Stöd för personer med autismspektrumtillstånd vid hälso- och sjukvårdsbesök : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Marcus Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Autism; Autism Spectrum Disorder; Healthcare; Nurse; Patient; Autism; Autism Spektrum Störning; Hälso- och sjukvård; Patient; Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund Alla yrkesverksamma inom hälso- och sjukvården kommer med största sannolikhet någon gång i sitt yrkesutövande stöta på personer med AST och kunskap om att vårda dessa personer är därför nödvändigt för alla som arbetar inom hälso- och sjukvården. Syfte Studiens syfte är att beskriva kunskapsläget om stödjande och hindrande faktorer för personer med Autismspektrumtillstånd i mötet med hälso- och sjukvården relaterat till deras neuropsykiatriska funktionsnedsättning. LÄS MER