Sökning: "fysik laborationer"
Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden fysik laborationer.
11. Skillnader i förståelse efter digitala kontra fysiska laborationstillfällen : En kvasiexperimentell studie i ämnet teknik vid undervisning i årskurs sju
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete var att undersöka och mäta eventuella skillnader i eleversförståelse av koncepten konstruktionsprinciper, hållfasthet och konstruktioners stabilitetberoende på om eleverna arbetat med dessa koncept fysiskt i klassrumsmiljö eller digitalt pådistans. För att kunna göra detta försöker vi svara på följande frågeställning: Hur påverkaselevernas förståelse av koncepten konstruktionsprinciper, hållfasthet och konstruktionensstabilitet beroende på om de genomför laborationer digitalt eller fysiskt? Vi har använt enexperimentell metod för att kunna svara på frågeställningen där två grupper av elever i årskurssju fått genomgå två olika projektbaserade laborationer med brokonstruktioner; en digital ochen fysik. LÄS MER
12. Elevers syn på laborationernas lärandesyfte i gymnasiefysik
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : I ämnesplanen för gymnasiet står det att det ska finnas experimentellt arbete i fysikundervisningen. Frågan är vad de bidrar till. LÄS MER
13. språksvårighet vid fysikundervisning för eleverna som har svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om språksvårigheter i fysikundervisningen för elever som har svenska som andraspråk. Elever som har annat modersmål än svenska får sällan bra resultat i skolan och det kan därför ses som ett samhällsproblem. LÄS MER
14. Hur lågstadielärare kan arbeta med laborationer i de naturorienterande ämnena : En kvalitativ studie där lärare beskriver hur elever lär genom att göra
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Skolinspektionens (2012) kvalitetsgranskning har visat att lärare ägnar mer tid åt undervisningen kring ämnet biologi än andra NO-ämnen. Mot denna bakgrund har jag genomfört denna kvalitativa studie som syftar till att undersöka hur lågstadielärare fördelar sin undervisningstid i de naturorienterande (NO) ämnena och hur man kan arbeta med laborationer i NO-ämnena. LÄS MER
15. Fysiklaborationer i fokus : En kvalitativ studie av fysiklaborationer ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka syften lärare har med sin laborativa undervisning i fysik på gymnasiet samt om det finns några faktorer som kan vara till hjälp för att skapa eller utvärdera laborationer utifrån de syften som lärarna har. Fyra gymnasielärare intervjuades och de fick utvärdera sex utvalda laborationer. LÄS MER