Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den välplanerade laborationen : En undersökning kring vilka vägval ämneslärare gör när de planerar en laboration

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Samuel Skåre; [2024]
    Nyckelord :Laboration; Fysikdidaktik; Frihetsgrader; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Att planera en laboration i skolan är en central del i sin lärarprofession, speciellt om man undervisar i de naturvetenskapliga ämnena. Denna undersökning har varit ett försök till att kartlägga vilka beslut lärare tar i beaktande när de planerar en laboration samt vilka konsekvenser dessa olika beslut får. LÄS MER

  2. 2. Laborationers inverkan på fysikundervisning i grundskolans senare år : En kvalitativ studie av laborationer ur ett lärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Reem Alkhatib; [2023]
    Nyckelord :Fysiklaborationer; högstadiet; fysik; förståelse; intresse; praktiskt arbete;

    Sammanfattning : The impact of laboratory work on physics teaching in primary school in later years.A qualitative study of laboratories from a teacher's perspective. LÄS MER

  3. 3. Vi strävar mot samma mål! : En studie av elevers och lärares nöjdhet och missnöjdhet i relation till laborationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Linnea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Laborationer; Nöjdhet; Missnöjdhet; Lärares upplevelser; Elevers upplevelse; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vilka omständigheter som elever respektive lärare anger för att de ska känna sig nöjda eller missnöjda med en laboration. Likaså jämfördes elevernas och lärarnas svar med varandra. LÄS MER

  4. 4. Vardagsföreställningar om begreppet kraft hos gymnasieelever : En studie med kvantitativ och kvalitativ undersökning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Ibrahim Alo; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska teorier; vardagsföreställningar; uppfattningar; kraft; undervisningsmetoder; gymnasieskolan; Newtons lagar.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en studie genomförts om vilka vardagsuppfattningar som finns bland gymnasieelever innan de studerar rörelselagarna, och om dessa uppfattningar kommer att försvinna efter att de studerat kraft och rörelse i skolan. En enkät bestående av 6 frågor utan lösningsalternativ genomfördes på en grupp elever i två olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Att upptäcka och förändra elevers vardagsföreställningar om Newtons lagar : Fysiklärares erfarenheter gällande elevers föreställningar kring Newtons lagar samt fysiklärares arbetssätt att hantera elevers svårigheter att förstå Newtons lagar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Jonas Brink; [2023]
    Nyckelord :Vardagsföreställningar; lärare; fysik; Newtons lagar; föreställningar; svårigheter.;

    Sammanfattning : I denna undersökning diskuteras vanliga vardagsföreställningar som elever har kring Newtons lagar men undersökningen tar också sikte på hur lärare märker och upptäcker elevers eventuella vardagsföreställningar samt lärares eventuella strategier för att motverka dessa. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med 7 lärare på 3 gymnasieskolor varav en lärare hade med sig en lärarstudent. LÄS MER