Sökning: "fysik laborationer"
Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden fysik laborationer.
16. Hur genus påverkar elevers delaktighet inom laborativ fysikundervisning i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Laborationer är ett arbetssätt inom fysikundervisning som uppskattas av majoriteten av eleverna. Samtidigt lyfts brister som pekar på att elever upplever fysikundervisningen som tråkig, vilket hämmar pojkar och flickors meningsskapande, intresse och delaktighet. LÄS MER
17. En studie av laborationsinstruktioner i fysik på gymnasiet : Finns ett samband mellan slutna och öppna laborationer och elevernas förutsättningar att utveckla förmågor?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med examensarbetet var att ta reda på till vilken grad skriftliga laborationsinstruktioner i fysik på gymnasiet är öppna eller slutna. Vidare undersöktes om det fanns ett samband mellan frihetsgrader för laborationerna och vilka förutsättningar eleverna gavs att utveckla förmågorna i kursplanen. LÄS MER
18. Rymden i skolan : En studie av lärares erfarenhet av astronomiundervisning på gymnasiet
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Astronomiundervisning är del av dagens gymnasiefysik. Studier av svenska elevers uppfattning om fysik visar att de ofta tycker att det är ett svårt, tråkigt och irrelevant ämne. LÄS MER
19. Gymnasieelevers uppfattning av fysikämnet.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att försöka komma fram till hur elever som läser tekniskt och naturvetenskapligt program på gymnasiet uppfattar ämnet fysik. En enkät ligger till grund för undersökningen. Enligt eleverna blir ämnet tråkigt när det är för mycket teori och muntlig undervisning. LÄS MER
20. Modeller och undervisningsmetoder inom redoxkemi som kan öka gymnasieelevers förståelse och minska risken för missuppfattningar
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Nationella likväl som internationella studier har visat att redoxkemi är ett utmanande ämne för många gymnasieelever. Syftet med uppsatsen var med bakgrund av detta att identifiera de vanligaste svårigheter och missuppfattningar som gymnasieelever upplever vid studier av redoxkemi, samt presentera modeller och undervisningsmetoder som visat sig öka elevernas förståelse och minska risken för missuppfattningar. LÄS MER