Sökning: "göteborgs universitet utbildningsvetenskap"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden göteborgs universitet utbildningsvetenskap.

  1. 1. KAUSALITET I UTBILDNINGSVETENSKAP

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Magnus Sjölander; [2023-07-07]
    Nyckelord :Orsak; kausalitet; lagbundenhet; manipulerbarhet; kontrafakticitet; sannolikhet; mekanism; empirism; realism; metaanalys; metasyntes;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens övergripande syfte är att bidra till en ökad vetenskapsteoretisk förståelse av kausalitetsbegreppet inom utbildningsvetenskap i en svensk kontext, och hur den kunskapen kan tillämpas i undervisningspraktiken. Specifika syftet är att belysa hur olika aspekter av kausalitet avspeglar två grundläggande forskningstraditioner i två olika synsätt på kausalitet inom utbildningsvetenskap, och hur synsätten kan användas i praktiska beslut som varje lärare behöver fatta i sin vardag. LÄS MER

  2. 2. KUNSKAPER OM NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR (NPF)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mikael Engdahl; [2020-06-01]
    Nyckelord :NPF; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är undersöka och därigenom ge en så bra bild som möjligt över hur mycket kunskap lärare i Borås stad har när det gäller NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Syftet är vidare att ta reda på om de kan anpassa och inkludera på ett sätt som krävs av styrdokumenten med hjälp av den kunskap de har eller kan få med stöd av kompetent elevhälsa. LÄS MER

  3. 3. Hur viktig är modersmålsundervisning? Vilka kunskaper och färdigheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Zhian Gaff; [2014-03-31]
    Nyckelord :interkulturell; sociokulturell; monoteism; identitet; undervisningsstoff;

    Sammanfattning : Syfte: Föreliggande studies syfte är att undersöka hur sociokulturella faktorer som språk, identitet och kultur speglar assimilerande, integrerande eller inkluderande perspektiv i valet av undervisningsstoff inom verksamhetsförlagt lärande (VFL) i karriärgrupper inom sfi (svenska för invandrare), val som kan förklara varför sfi-deltagaren lyckas eller inte i sina studier och därmed får inträde eller ej i samhälle och arbetsliv. Teori: I studien förs ett sociokulturellt perspektiv, såsom det framställs av bland andra Vygotsky (1978) och i ett svenskt sammanhang av bl. LÄS MER

  4. 4. Vad och hur ska man bedöma i bild?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amalia Sandström; Anna Fröman; [2009]
    Nyckelord :Bildbedömning; konst; bild; utbildningsvetenskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att ta reda på mer om vad som faktiskt bedöms i ämnet bild. Som blivandelärare i ämnet bild var vi intresserade av frågor kring ämnet bedömning och betygssättning.Vi har mött en osäkerhet hos andra lärarstudenter och även hos lärare, särskilt i ämnet bild om hur manbedömer och vad som bedöms. LÄS MER

  5. 5. KUNSKAPANDE GENOM KONSTSKAPANDE

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Camilla Wu; [2008]
    Nyckelord :konst; forskning; pedagogik; estetik; utbildningsv;

    Sammanfattning : Jag har i mitt arbete undersökt en egen teori om att man som forskare inom utbildningsvetenskap skulle kunnaanvända sig av konstnärliga gestaltningsprocesser som metod att söka svar kring sin didaktiska forskning. Samtfinna metoder att arbeta med konstnärliga gestaltningsprocesser i sin undervisning. LÄS MER