Sökning: "grundskolan årskurs 1-3"
Visar resultat 16 - 20 av 79 uppsatser innehållade orden grundskolan årskurs 1-3.
16. Laborativ undervisning i fysik : En kvalitativ studie om lågstadielärares upplevelser av laborativt arbete i fysik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : I de naturorienterande ämnena ska eleverna utveckla kunskaper genom undersökande arbetssätt där laborationer är en bärande del. Tidigare forskning har fokuserat på att undersöka det laborativa arbetssättets påverkan på lärare och elever i de högre årskurserna samt gymnasiet. LÄS MER
17. Hur lärare kan motivera och intressera elever för matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : De senaste undersökningarna som gjorts i svenska skolan visar att elever i grundskolan underpresterar i ämnet matematik, vidare är en stor del av eleverna också ointresserade av ämnet. Denna studie har fokuserat på vilka didaktiska val lärare i årskurs 1–3 kan göra för att motivera och intressera elever för matematikämnet. LÄS MER
18. Transformation genom progression inom ekonomi i ämnet samhällskunskap årskurs 1-9 : En studie av ämnets kursplan och läroböcker
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Abstract The starting point of the essay is an increase in indebtedness among young adults which leads to problems. Primary School has a mission to teach students economics but the result does not seem to be entirely successful. LÄS MER
19. Att leka sig till kunskap : En kvalitativ studie av hur lärare integrerar lek i läsförståelseundervisningen för elever i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I den svenska läroplanen beskrivs språk, lärande och identitetsutveckling vara nära sammankopplade med varandra. Genom att lärare skapar goda möjligheter för eleverna att samtala, läsa och skriva ges eleverna förutsättningar att utveckla sin kommunikation och därmed få ökat förtroende för sin språkliga förmåga (Skolverket, 2019, s. LÄS MER
20. Problemlösning : Lärares uppfattningar om matematisk problemlösning i åk 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Problemlösning är en stor del av matematikundervisningen och en relevant kunskap som elever i grundskolan behöver besitta. Det är flera förmågor som tränas i arbete med problemlösning och i möte med problemlösningsuppgifter ges eleverna förutsättningar att utveckla sin matematiska förmåga. LÄS MER