Sökning: "grundskolan årskurs 1-3"

Visar resultat 16 - 20 av 79 uppsatser innehållade orden grundskolan årskurs 1-3.

  1. 16. Laborativ undervisning i fysik : En kvalitativ studie om lågstadielärares upplevelser av laborativt arbete i fysik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Sillanpää; Agnes Zetterlund; [2021]
    Nyckelord :fysikundervisning; förutsättningar; grundskolan; intervjustudie; laborativt arbete;

    Sammanfattning : I de naturorienterande ämnena ska eleverna utveckla kunskaper genom undersökande arbetssätt där laborationer är en bärande del. Tidigare forskning har fokuserat på att undersöka det laborativa arbetssättets påverkan på lärare och elever i de högre årskurserna samt gymnasiet. LÄS MER

  2. 17. Hur lärare kan motivera och intressera elever för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Izabella Lindh; [2021]
    Nyckelord :“Motivation”; “Interest”; “Mathematics” och “Primary School”; “Motivation”; “Interest”; “Mathematics” och “Primary School”;

    Sammanfattning : De senaste undersökningarna som gjorts i svenska skolan visar att elever i grundskolan underpresterar i ämnet matematik, vidare är en stor del av eleverna också ointresserade av ämnet. Denna studie har fokuserat på vilka didaktiska val lärare i årskurs 1–3 kan göra för att motivera och intressera elever för matematikämnet. LÄS MER

  3. 18. Transformation genom progression inom ekonomi i ämnet samhällskunskap årskurs 1-9 : En studie av ämnets kursplan och läroböcker

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Madelene Ingström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract  The starting point of the essay is an increase in indebtedness among young adults which leads to problems. Primary School has a mission to teach students economics but the result does not seem to be entirely successful. LÄS MER

  4. 19. Att leka sig till kunskap : En kvalitativ studie av hur lärare integrerar lek i läsförståelseundervisningen för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nancy Tonie Karkouh; [2021]
    Nyckelord :Teaching reading comprehension; play; preschool class and primary school grades 1-3; läsförståelseundervisning; lek; grundskolan årskurs F-3; lekfullt arbetssätt;

    Sammanfattning : I den svenska läroplanen beskrivs språk, lärande och identitetsutveckling vara nära sammankopplade med varandra. Genom att lärare skapar goda möjligheter för eleverna att samtala, läsa och skriva ges eleverna förutsättningar att utveckla sin kommunikation och därmed få ökat förtroende för sin språkliga förmåga (Skolverket, 2019, s. LÄS MER

  5. 20. Problemlösning : Lärares uppfattningar om matematisk problemlösning i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anna Nygaard; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; kvalitativ studie; lärares uppfattningar; matematik; problemlösning;

    Sammanfattning : Problemlösning är en stor del av matematikundervisningen och en relevant kunskap som elever i grundskolan behöver besitta. Det är flera förmågor som tränas i arbete med problemlösning och i möte med problemlösningsuppgifter ges eleverna förutsättningar att utveckla sin matematiska förmåga. LÄS MER