Sökning: "grundskolan årskurs 1-3"

Visar resultat 11 - 15 av 79 uppsatser innehållade orden grundskolan årskurs 1-3.

  1. 11. Läsförståelseundervisning i ett klassrum med flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tove Berglund; Sarah Persson; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; flerspråkiga elever; flerspråkighet; lågstadielärare; F-3; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks lärares uppfattningar av undervisning i läsförståelse i ett klassrum med flerspråkiga elever. Syftet med den här studien är att undersöka verksamma lärares uppfattningar om gynnsam undervisning i läsförståelse i årskurs 1-3 i ett klassrum med flerspråkiga elever som följer kursplanen i svenska. LÄS MER

  2. 12. Granskning av två läroböcker i SO F-3 : En litteraturstudie av hur två av SO-ämnets läroböcker förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22) i årskurs 1-3 och hur läroböckernas bilder förhåller sig till ett jämställdhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Johansson; Cassandra Parkatti; [2022]
    Nyckelord :Lärobok; Jämställdhet; Läroplansteori; De samhällsorienterande ämnena; Kommentarsmaterial;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att granska hur läroböcker i de samhällsorienterande ämnena grundar sig på den nya läroplanen för grundskolan (Lgr22).Det är en litteraturstudie med utgångspunkt i läroplansteori. LÄS MER

  3. 13. Hur reproduceras forntiden för lågstadieelever? : En kritisk diskursanalys av innehållet i SO-läroböcker för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Bettar; Gabriel Nieminen; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; kritisk diskursanalys; forntiden; meningserbjudande; historiebruk; historiemedvetande; lågstadiet;

    Sammanfattning : Läroböcker i historia liksom historieämnet i en mer generell bemärkelse uttrycker en reproduktion och ett selektivt urval av den historia som anses vara relevant för historieundervisningen i skolan enligt den rådande historiekulturen. Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur en del av denna historia reproduceras i läroböcker avsedda för lågstadieelever. LÄS MER

  4. 14. Let´s talk about sex? : En intervjustudie om boksamtal som metod för sex- och samlevnadsundervisning i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elora Björkman; [2021]
    Nyckelord :Boksamtal; sex- och samlevnadsundervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 säger sig använda och strukturera boksamtal inom svenskämnet i syfte att öka elevers kunskap inom sex- och samlevnad. Vidare syftar studien till att undersöka hur lärare resonerar kring begreppet sex- och samlevnad i grundskolans tidigare år och hur boksamtal kan påverka diskussioner kring sex och samlevnad. LÄS MER

  5. 15. Modersmålets betydelse : En kvalitativ undersökning om hur lärare i årskurs 1–3 och modersmålslärare uppfattar ett eventuellt samarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Isabella Edoff; [2021]
    Nyckelord :läsförståelse; andraspråk; modersmål; samarbete; grundskolan; ordförråd; lässtrategier;

    Sammanfattning : Idag finns det visserligen forskning som visar att ett samarbete mellan klasslärare och modersmålslärare ökar andraspråkselevers språk i allmänhet. Det finns däremot ingen forskning med fokus på andraspråkselevers läsförståelse. LÄS MER