Sökning: "grundskolan årskurs 1-3"
Visar resultat 11 - 15 av 79 uppsatser innehållade orden grundskolan årskurs 1-3.
11. Läsförståelseundervisning i ett klassrum med flerspråkiga elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I det här arbetet undersöks lärares uppfattningar av undervisning i läsförståelse i ett klassrum med flerspråkiga elever. Syftet med den här studien är att undersöka verksamma lärares uppfattningar om gynnsam undervisning i läsförståelse i årskurs 1-3 i ett klassrum med flerspråkiga elever som följer kursplanen i svenska. LÄS MER
12. Granskning av två läroböcker i SO F-3 : En litteraturstudie av hur två av SO-ämnets läroböcker förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22) i årskurs 1-3 och hur läroböckernas bilder förhåller sig till ett jämställdhetsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att granska hur läroböcker i de samhällsorienterande ämnena grundar sig på den nya läroplanen för grundskolan (Lgr22).Det är en litteraturstudie med utgångspunkt i läroplansteori. LÄS MER
13. Hur reproduceras forntiden för lågstadieelever? : En kritisk diskursanalys av innehållet i SO-läroböcker för årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Läroböcker i historia liksom historieämnet i en mer generell bemärkelse uttrycker en reproduktion och ett selektivt urval av den historia som anses vara relevant för historieundervisningen i skolan enligt den rådande historiekulturen. Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur en del av denna historia reproduceras i läroböcker avsedda för lågstadieelever. LÄS MER
14. Let´s talk about sex? : En intervjustudie om boksamtal som metod för sex- och samlevnadsundervisning i grundskolans tidigare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 säger sig använda och strukturera boksamtal inom svenskämnet i syfte att öka elevers kunskap inom sex- och samlevnad. Vidare syftar studien till att undersöka hur lärare resonerar kring begreppet sex- och samlevnad i grundskolans tidigare år och hur boksamtal kan påverka diskussioner kring sex och samlevnad. LÄS MER
15. Modersmålets betydelse : En kvalitativ undersökning om hur lärare i årskurs 1–3 och modersmålslärare uppfattar ett eventuellt samarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Idag finns det visserligen forskning som visar att ett samarbete mellan klasslärare och modersmålslärare ökar andraspråkselevers språk i allmänhet. Det finns däremot ingen forskning med fokus på andraspråkselevers läsförståelse. LÄS MER