Sökning: "Kommentarsmaterial"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Kommentarsmaterial.

  1. 1. ” Det ska det vara ett givande och tagande, men oftast är det fritids som får ge”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Axelsson; Monah Rekic; Johanna Romell; [2023-10-19]
    Nyckelord :Grundlärare i fritidshem; Grundlärare F-3; Rektor; Samverkan; Kompetens; Professionsteori; Socialpsykologisk teori; Elev.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur samverkan ser ut mellan grundlärare i fritidshem och grundlärare i F-3 utifrån grundlärare i fritidshems profession. Analysen handlar om vad samverkan mellan dessa lärargrupper innebär, vad lärargruppernas kompetenser består i, i relation till varandra, samt vad rektors ansvar är i samverkan. LÄS MER

  2. 2. Granskning av två läroböcker i SO F-3 : En litteraturstudie av hur två av SO-ämnets läroböcker förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22) i årskurs 1-3 och hur läroböckernas bilder förhåller sig till ett jämställdhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Johansson; Cassandra Parkatti; [2022]
    Nyckelord :Lärobok; Jämställdhet; Läroplansteori; De samhällsorienterande ämnena; Kommentarsmaterial;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att granska hur läroböcker i de samhällsorienterande ämnena grundar sig på den nya läroplanen för grundskolan (Lgr22).Det är en litteraturstudie med utgångspunkt i läroplansteori. LÄS MER

  3. 3. Svenska som andraspråk – ett språk för ”de andra”? : En kritisk diskursanalys av kursplanerna för svenska och svenska som andraspråk i Lgr 2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Joakim Nilsson; [2018]
    Nyckelord :svenska; svenska som andraspråk; kritisk diskursanalys; textanalys; myndighetsutövning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur Skolverket konstruerar bilden av ämnet svenska som andraspråk i förhållande till ämnet svenska i kursplanerna i Lgr 11 (reviderad 2016 och 2017) samt utifrån kommentarsmaterialet till kursplanerna i svenska som andraspråk respektive svenska. Uppsatsen har en språkvetenskaplig grund. LÄS MER

  4. 4. Elevers motivation till lärande och utvecklande av förmågan ”allsidiga rörelser inom olika fysiska sammanhang”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erik Klockar; [2017]
    Nyckelord :Barns och ungdomars vanor i förändring; Deci Ryan; Dynamiska Systemteorin; Elevers motivation till ämnet idrott och hälsa; Elevernas vilja till ämnet idrott och hälsa; Freerunning; Fysisk aktivitet bland ungdomar; Förståelse för fysisk aktivitet och hälsa; Grey’s motivational theory; Intrinsic and extrinsic motivation; Kommentarsmaterial idrott och hälsa; Komplexa rörelser; Koordinationsträning; Lärande; Motivational theory; Motorisk färdighet; Motivation – hälsa; Nycklar till kunskap; Parkour; Problembaserat lärande; Self-Determination Theory; Sociokulturellt lärande; Upplevelser av idrott och hälsa bland dagens ungdomar; Ämnet idrott och hälsas historia; Ämnet idrott och hälsas framväxt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka möjligheterna till att öka elevernas motivation till att lära sig obekanta rörelser. Den praktiska undervisningen har varit inspirerad av Parkour och planeringen av den intervention som genomfördes har skett med inspiration av diverse teorier om lärande. LÄS MER

  5. 5. Läromedel på villovägar : Styrdokumentens korrelation med läromedel med utgångspunkt i begreppen funktionell och formell grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Anna Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Grammar teaching; functional grammar teaching; formal grammar teaching; teaching materials analysis; GY11; Grammatikundervisning; funktionell grammatikundervisning; formell grammatikundervisning; läromedelsanalys; svenskämnet; GY11;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks om styrdokument och läromedel korrelerar i sättet att se på grammatik i kursen Svenska 2 på gymnasiet, med utgångspunkt i begreppen funktionell respektive formell grammatikundervisning. Svenskämnets syfte, kunskapskrav och kommentarsmaterial tillsammans med grammatikavsnitten i läromedlen Svenska rum 2 och Svenska impulser 2 undersöks genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER