Sökning: "grundskolan årskurs 1-3"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade orden grundskolan årskurs 1-3.

  1. 21. Högläsning i klassrummet : Faktorer som påverkar lärares val av litteratur till högläsning och hur det påverkar elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Källström; Lowisa Hult; [2021]
    Nyckelord :högläsning; skönlitteratur; språkutveckling; grundskolan; förskoleklass.;

    Sammanfattning : Högläsning är idag en aktivitet som används dagligen i undervisningen i årskurs 1-3. Däremot uppmärksammade vi under vår verksamhetsförlagda utbildning att högläsning används i mån av tid eller som en avkopplingsmetod före raster. LÄS MER

  2. 22. Hur lärare motiverar elever till läsning : En kunskapsöversikt om hur lärare kan motivera elever till läsning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Ekstrand; Johanna Johansson; Sara Malm; [2021]
    Nyckelord :Inre och yttre motivation; lärare; elever; grundskola; drivkraft; läsning; klassrumsundervisning; läsintresse;

    Sammanfattning : Forskning visar på att elever i grundskolan påvisar bristande motivation när det kommer till läsning och att deras läsvanor har försämrats. När läsning väl förekommer är det till största delen som tidsfördriv, där elever enbart bläddrar i böcker. LÄS MER

  3. 23. Läsförståelsestrategier i undervisningen av elever i årskurserna 1–3 : En studie om hur lärare använder läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Troive; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsförståelseutveckling; läsförståelseundervisning; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare för elever i årskurserna 1–3 kan arbeta med läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse. Läsförståelsestrategier ska ingå i undervisningen genom hela grundskolan. LÄS MER

  4. 24. Lärares digitala kompetens i läs- och skrivundervisningen : - Hur skapas en lyckad undervisning med digitala verktyg?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Hultqvist; Terese Widjesjö; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; läs- och skrivundervisningen; möjligheter; hinder; lärare; kompetens; grundskolan F-3;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser hur viktigt det är att lärare har en bred kompetens kring digitala verktyg. Den digitala kompetensen i läs- och skrivundervisningen krävs för att skapa lärorika lektionstillfällen för eleverna. En bred digital kompetens ökar chanserna till att kunna lösa problem som eventuellt kan uppstå med tekniken. LÄS MER

  5. 25. FLERSPRÅKIGHET I UNDERVISNINGEN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Khayala Asgarova; [2020-11-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bakgrund; språkutveckling; tvåspråkighet; modersmålsundervisning; nyanlända elever; interaktion;

    Sammanfattning : Språk har en unik betydelse och en central funktion i skolan. Dagens skolor blir alltmer flerspråkiga och de flerspråkiga eleverna behöver mer stimulans och stöttning för att kunna utveckla sina kunskaper. LÄS MER