Sökning: "grupptryck och alkohol"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden grupptryck och alkohol.
1. Alkoholens gråzon : Popularitet, grupptryck, föräldrars alkoholsyn samt ortstorlekens relation till ungdomars alkoholkonsumtion
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : I Sverige hamnar ungdomar mellan 18 och 19 år i en gråzon angående laglighet och alkohol. Tidigare forskning finns i mängder om ungdomar och alkohol, men en lucka finns gällande Sveriges gråzon. LÄS MER
2. Vågen in och vägen ut ur missbruket : Blandmissbruk hos män i Sverige
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Denna studie behandlar hur människor lever frittfrån droger efter en lång tid av missbruk, hur de har lämnat det missbruket bakom sig och hur de undviker att hamna i ett drogmissbruk igen. Syftet med denna studie var att analysera och fördjupa sig i livet hos människor som länge har levt med missbrukoch som idag har lämnat missbruket bakom sig. LÄS MER
3. Unga kvinnors syn på alkohol : En kvalitativ studie utförd på unga kvinnor i årskurs 9
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FolkhälsovetenskapSammanfattning : Alkohol används ofta av ungdomar och kopplas med skadliga hälsorelaterade utfall (t ex skada, beroende). Denna uppsats undersökt unga kvinnors attityder till alkoholkonsumtion. LÄS MER
4. Väljer man att intensivkonsumera alkohol utan orsak? : En studie om ungdomars intensivkonsumtion av alkohol i samband med grupptryck, kunskap och föräldrarelation
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : En andel ungdomar finns det alltid som konsumerar alkohol, men är de medvetna om riskerna det medför och vad alkohol gör med kroppen? Trots att ungdomar många gånger inte vet vilka risker och konsekvenser som är förknippade med alkohol väljer de att dricka mycket ändå. Lyckligtvis visar forskning att alkoholkonsumtionen minskat de senaste åren bland ungdomarna, dock finns det en hel del arbete kvar att göra. LÄS MER
5. Bara för att… : En kvalitativ studie om hur studenter tolkar bilder i en publik kampanj om alkohol
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskningSammanfattning : En kvalitativ studie har genomförts på tre kampanjbilder från IQ-initiativets satsning “IQ student”. Kampanjbilderna har ett motsvarande tema baserat på att det alltid finns en anledning till att dricka alkohol. LÄS MER