Sökning: "hedenberg"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade ordet hedenberg.

  1. 1. Användarbehov för sannolikhetsberäknande appar för användning under en match i krigsspel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Marcus Hedenberg; Sverker Berggren; [2023]
    Nyckelord :Wargame; Warhammer 40k; App Development; Ongoing Match; Probability; Krigsspel; Warhammer 40k; Apputveckling; Pågående match; Sannolikhet;

    Sammanfattning : I den här studien så utvecklades en app som kan räkna ut och visa sannolikhetsfördelningen av skada som enheter gör i Warhammer 40k. Syftet var att appen skulle fungera som ett hjälpmedel för spelare där den ger information som är viktig för många av valen man gör i spelet. LÄS MER

  2. 2. Smätbedömning i livets slutskede : Intervjustudie om distriktsköterskors erfarenheter från hemsjukvård

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Anette Hedenberg; Arash Molavi; [2023]
    Nyckelord :Qualitative Research; Palliative Care; Home Care Services; Pain Assessment; Person-centered care; kvalitativ studie; palliativ vård; hemsjukvård; smärtanalys; smärtskattningsinstrument personcentrerad omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Strukturerad smärtskattning är en högprioriterad åtgärd under patienters sista levnadsvecka enligt Socialstyrelsens styrdokument för palliativ vård. Vården i hemmet ska bedrivas personcentrerat där patientens hälsotillstånd utreds och ska syfta till att lindra lidande. LÄS MER

  3. 3. Hästen och vagnen vs. Ferrarin : En fallstudie med fokus på digital utbildning inom vård och omsorg.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Sophia Ulwan Widmark; Ester von Hedenberg; [2023]
    Nyckelord :Digital onboarding; digital utbildning; Learning management system; E-lärande; M-lärande; Virtuell verklighet; Datorbaserade simuleringar;

    Sammanfattning : Sweden’s healthcare sector faces a significant challenge due to the increasing life expectancy and aging population. This is exacerbated by the anticipated decrease in the working age population, creating extended competency supply challenges for municipalities and regions. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av akademisk utbildning för en tidigare dömd individs möjlighet att erhålla anställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monique Hedenberg; [2023]
    Nyckelord :Kriminalitet; belastningsregister; akademisk utbildning; rekryteringsprocess; selektering;

    Sammanfattning : Idag har det blivit allt svårare för en tidigare kriminell individ att komma ut på arbetsmarknaden då det blivit vanligare att arbetsgivare kräver utdrag ur belastningsregistret under en rekryteringsprocess. Samtidigt pratas det om att allt fler branscher kräver att en arbetssökande ska ha en akademisk utbildning för att vara aktuell för anställning. LÄS MER

  5. 5. Att skapa naturvetenskaplig mening i undersökande arbete : En exemplifiering av hur de didaktiska modellerna naturvetenskapliga kunskapsintressen och växelverkan kan hjälpa lärare att stötta lågstadieelevers naturvetenskapliga meningsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Fredrik Hedenberg; Linn Hedenskog; [2023]
    Nyckelord :chemistry; didactic models; inquiry; lower primary school; scientific meaning making; didaktiska modeller; kemi; lågstadiet; naturvetenskapligt meningsskapande; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att exemplifiera hur kombinationen av de didaktiska modellerna naturvetenskapliga kunskapsintressen och växelverkan, kan användas av lärare som stöd för att ge elever i årskurs 1–3 förutsättningar för att skapa naturvetenskaplig mening av kemiinnehållet i undersökande arbete. En didaktisk modellering har utförts, där vi har använt exemplifiering med inspiration av aktionsforskning som forskningsansats för att visa hur kombinationen av de didaktiska modellerna kan användas som stöd för att planera, genomföra och utvärdera undervisningen. LÄS MER