Sökning: "historielärare identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden historielärare identitet.

  1. 1. “När får vi höra om vår historia?” : En kvalitativ studie om hur perspektiv på narrativ kommer till uttryck i lärares tal om historieundervisning och hur de kan påverka elevers identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet, årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Andersson; Nellie Höök; [2023]
    Nyckelord :Narrativ; personligt perspektiv; lokalt perspektiv; nationellt perspektiv; identitetsskapande; mångkulturellt klassrum; historieundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kategorisera lärarnas tal om historieundervisning utifrån tre perspektiv på narrativ; ett personligt, ett lokalt och ett nationellt. Vidare diskuterar uppsatsen hur de olika perspektiven kan påverka elevers förutsättningar till identitetsskapande i ett mångkulturellt klassrum, årskurs 4-6. LÄS MER

  2. 2. Interkulturell kompetens i historieundervisningen       :  - En intervjustudie med historielärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Diellza Oruci; Gentiana Qira; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell kompetens; Mångfald; Kultur; Elevsammansättning; Historieundervisning; Eurocentrism.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi hur lärare i årskurs 7- 9 förhåller sig till historieundervisningen i relation till elevsammansättningen i klassrummet och om lärarna använder elevernas bakgrund i undervisningen. Dessutom undersöker vi vilka konflikter som kan uppstå i relation till elevernas bakgrund och hur lärarna möter dessa. LÄS MER

  3. 3. Det blir för historiskt flummigt : fyra lärares perspektiv på historiebrukets roll i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :My Sirenius; [2022]
    Nyckelord :Historiebruk; historieundervisning; historiemedvetande; bedömning; gymnasiet; historia 1b;

    Sammanfattning : Studien undersöker lärares syn på historiebrukets roll i deras undervisning. Fyra historielärare har intervjuats för att svara på frågorna om hur de förstår begreppet historiebruk, hur de undervisar om och hur de bedömer elevers förmågor kopplat till historiebruk. LÄS MER

  4. 4. Lärares perspektiv på interkulturell historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marwa Shaba; Mahir Pondro; [2022]
    Nyckelord :Historiekultur; Interkulturell undervisning; Interkulturell kompetens; Narrativ kompetens; Narrativ identitet; Mångkulturellt samhälle;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka historielärares upplevelser och erfarenheter av att bedriva en interkulturell historieundervisning i heterogena klassrum. Studien ämnar också belysa vilka utmaningar historielärare bemöter och vilka stöd de efterfrågar. LÄS MER

  5. 5. Platser som aktivt stöd vid begreppsutveckling : En aktionsstudie om möjligheten för ökad konkretisering och lärande av begreppen likhet, skillnad och källa genom användning av lokala historiska platser

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Hörnblad; [2022]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; exkursion; lokalhistoria;

    Sammanfattning : I kursplanen för historia står skrivet att platser är en källa till kunskap där eleverna genom möten med platser ska utveckla kunskaper om hur vi vet något om det förflutna, men också få olika perspektiv på både sin egen och andras identitet (Lgr11). Inom platsbaserat lärande och utomhuspedagogik är platsen central där den lokala miljön används i undervisningen för att kontextualisera ämnesinnehållet och skapa lärandemiljöer utanför klassrummet. LÄS MER