Sökning: "homo ludens"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden homo ludens.
1. Ögonblick : en observationsstudie om rytm och lek på Gustav Adolfs torg i Malmö
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Att observera och undersöka platser är en förutsättning för att vi som landskapsarkitekter ska kunna skapa hållbara miljöer. Syftet med det här arbetet har varit att genom observation och litteraturstudier karaktärisera platsen Gustav Adolfs torgs materialitet, själ och funktion samt undersöka interaktionen mellan plats och användare. LÄS MER
2. LEK I FÖRSKOLAN OCH DESS BETYDELSE FÖR LÄRANDE : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattning om lekens påverkan på barns lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om förskollärares syn på leken i förskolan och hur lärande kan ske genom lek. En sociokulturell teori i sammankoppling med lekteori (homo ludens) som behandlas med kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärarna. LÄS MER
3. Homo ludens - den lekande människan : Några röster om lekens roll i konfirmandarbetet
Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka, skildra och tolka lekens innebörder i konfirmationsundervisningen, utifrån de vuxna anordnarnas perspektiv. ... LÄS MER
4. From Huizinga to Frasca : The Emergence and Establishment of Games as a Field of Study
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesignSammanfattning : Video games, having become a mass market and part of popular culture, has in the last few decades gained increasingly more attention from the academic community. Within the arts, it was not until Johan Huizinga’s Homo Ludens, released in 1938, that games were first considered as anything more than childish pastime and even then, it would take decades before game studies, from a non-mathematical perspective, emerged as a subject. LÄS MER
5. “Rule no.3: Never raid with pants on.” : An Anthropological Study of Communication, Co-Operation and Friendship in the ’Virtual’ World of Warcraft
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : The significance of technology and technological devices in the modern western society is steadily expanding, and affecting how the consumers of these products interact with one another. Both through these devices, but also how they interact without them the importance of studying these forms of interaction is therefore of rising significance. LÄS MER