Sökning: "hur arbetar pedagoger på småbarnsavdelningar"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden hur arbetar pedagoger på småbarnsavdelningar.

  1. 6. "Oj, vad många!" : Gelman och Gallistels fem principer i rutinsituationer och i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linnea Bodell; Therese Sjöberg; [2015]
    Nyckelord :mathematic; Gelman and Gallistel; number sense; matematik; Gelman och Gallistel; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur pedagoger och barn arbetar och använder sig av Gelman och Gallistels fem principer i förskolan. Dessa principer ligger till grund för barns taluppfattning. LÄS MER

  2. 7. Småbarns valmöjligheter i förskolan : En studie om hur pedagoger har utformat förskolemiljön för barnens inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Linn Jordansson; [2013]
    Nyckelord :Förskola; pedagog; förskolemiljö; barns inflytande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur pedagogers perspektiv undersöka hur förskolemiljön utformas på småbarnsavdelningar för att barnen ska kunna ha inflytande över sin vardag i förskolan. För att uppnå detta syfte har jag arbetat utifrån följande frågeställningar:   Hur beskriver pedagoger att de anpassar miljön med olika rum, möbler, hyllor och material för barnen på småbarnsavdelningen? Hur anser pedagogerna att barns inflytande över sin vardag möjliggörs eller hindras i den miljö de har utformat?   För att besvara dessa frågor valde jag att göra fyra stycken kvalitativa intervjuer med pedagoger som arbetar på olika småbarnsavdelningar på tre förskolor i Mellansverige. LÄS MER

  3. 8. Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Louise Andersson Johanna Hjalmarsson; [2012]
    Nyckelord :Lek; språkutveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barnsspråkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningentar upp om barns språkutveckling. Syftet är även att urskilja likheter och skillnader ipedagogernas synsätt samt se på barns kommunikation med varandra och pedagogerna i denfria respektive styrda leken. LÄS MER

  4. 9. Musik som ett hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isabelle Eriksson; Ulrika Börjesson; [2009]
    Nyckelord :Förskola; de yngsta barnen; musik; språkutveckling;

    Sammanfattning : Våra erfarenheter är att musik på småbarnsavdelningar upplevs som en rolig aktivitet utanbaktanke. Därför var vårt syfte med rapporten att undersöka om, och i så fall hur pedagogeranvänder musik som hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling. LÄS MER

  5. 10. Omsorg, fostran och lärande i teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sarah Ryberg; Patricia Contreras; [2008]
    Nyckelord :fostran; förskola; lärande; lpfö 98; omsorg;

    Sammanfattning : Vi, Patricia Contreras och Sarah Ryberg, har i vår studie, Omsorg, fostran och lärande i teori och praktik, valt att genomföra vår undersökning på fyra småbarnsavdelningar på fyra förskolor i en storstad i södra Sverige. Syftet med detta arbete är att ta reda på om omsorg, fostran och lärande bildar en helhet på dessa avdelningar, samt hur pedagoger-na tänker kring och arbetar med att skapa en miljö för småbarn där omsorg, fostran och lärande skapar en helhet. LÄS MER