Sökning: "hur pratar man med barn"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden hur pratar man med barn.

  1. 21. Föräldraperspektiv på hinder och möjligheter i lärmiljön för barn med Downs syndrom

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Linderfalk; [2016]
    Nyckelord :Downs syndrom; föräldraperspektiv; inkludering; lärmiljö; skolutveckling;

    Sammanfattning : Det undersökta området är föräldrars tankar kring hinder och möjligheter i lärmiljön för barn/elever med Downs syndrom, samt deras tankar om den egna föräldrarollen utifrån att ha ett barn med en intellektuell funktionsnedsättning.Studiens syfte är att belysa olika aspekter av vad det innebär att vara förälder till ett barn som till följd av en intellektuell funktionsnedsättning har en annorlunda utveckling. LÄS MER

  2. 22. Ungdomars oro. Utmaningen att hantera ungdomars oro och ångest i skolan under 2000-talet.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Maria Sannarum; [2015]
    Nyckelord :Förebygga; Ungdomar; Skolan; Ångest; Nyckelord: Oro; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ämnet för denna studie är ungdomars oro och ångest i dagens samhälle. Utgångspunkter är rapporter som visar att andelen unga vuxna som känner oro, ängslan och ångest mer än fördubblats de senaste tolv åren. LÄS MER

  3. 23. Förskolans jämställdhetsarbete : en kvalitativ undersökning utifrån pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emma Lundin; Frida Forsberg; [2015]
    Nyckelord :Förskolan; Sverige;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studier visar att 84 % av Sveriges barn idag är inskrivna i förskolan. Förskolansverksamhet kan då tolkas som relevant för flertalet barn i Sverige. Det finns riktlinjer i förskola och skola i form av skolplan, läroplan, nationella lagar och förordningar som alla pekar på att Sverige ska arbeta för ett jämställt samhälle. LÄS MER

  4. 24. Man kan prata med alla, bara man vill : En kvalitativ studie om pedagogernas arbetssätt med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jenny Jia; Hoda Habib; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; pedagogers arbetssätt; språkutveckling; modersmål; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en inblick i ett antal pedagogers arbetssätt för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling. Utifrån syftet ställdes två frågeställningar: Hur talar pedagoger om sitt arbete med flerspråkiga barn? Vilka verktyg använder pedagoger i planerade aktiviteter för stimulera flerspråkiga barns språkutveckling? Studien utgick från en kvalitativ forskningsmetod, där intervjuer och observationer användes för att komma fram till resultatet. LÄS MER

  5. 25. Interkulturellt perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Abdul Karim; Narcisa Zgonic Bolic; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; föräldrasamverkan; interkulturellt perspektiv; modersmål; mångfald;

    Sammanfattning : BakgrundSkolinspektionen konstaterar att Malmö inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa att förskolan medverkar till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Därför beslutade förskoleförvaltningen att modersmålstödet till Malmös förskolebarn skulle förändras i grunden. LÄS MER