Sökning: "hur pratar man med barn"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden hur pratar man med barn.

  1. 16. Det glömda rummet - Trädgård som välbefinnande miljö för ensamkommande barn?

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Marita Lynard; [2017]
    Nyckelord :green therapy; supportive nature; social work; utemiljö; behandling; hälsa; samtal; trädgård; ensamkommande barn;

    Sammanfattning : Författare Lynard, M. Det glömda rummet. Trädgård som välbefinnande miljö för ensamkommande barn? Examensarbete i socialt arbete 30 högskolepoäng. Malmö högskola: Fakulteten för hälsa och samhälle, institutionen för Socialt arbete 2016. LÄS MER

  2. 17. ”När man pratar kan man ju lära sig saker, men inte om melliset kan man lära sig någonting”. : Mellanmålet som informell lärandepraktik på fritidshemmet.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marie Karlsson; [2017]
    Nyckelord :fritidshem; mellanmål; fritidspedagogik; informellt lärande; sociokulturellt perspektiv; didaktik;

    Sammanfattning : Undersökningen grundar sig i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Lärandet förstås därmed som resultatet av socialt samspel mellan människor. Uppsatsens syfte att utforska mellanmålet som informell lärandepraktik på fritidshem och öka förståelsen för mellanmålets betydelse i nämnda kontext. LÄS MER

  3. 18. “Det är nog inget vi pratar om, men det finns där” – En kvalitativ studie av beröring i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Blomquist; Emmy Andersson; [2017]
    Nyckelord :Anknytningsteori; Omsorgsetik; Beröring; Förskola; No-touch; Omsorg; Risk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur svenska förskollärare tänker kring och arbetar med beröring mellan vuxna och barn i förskolan. Uppsatsens problem bottnar i ett spänningsfält mellan beröringens positiva effekter för människans välmående och relationer, omsorgens idag lägre status i relation till lärandet och det riskperspektiv som finns gällande beröring internationellt sett. LÄS MER

  4. 19. Att använda engelska i undervisningen : En empirisk studie om hur mycket det engelska språket används ochpå vilket sätt under engelsklektioner i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amber Olsson; [2017]
    Nyckelord :Engelska språkinlärning; engelska för yngre åldrar; muntlig kommunikation i engelska; lärarattityder; english language learners; english communication; teachers’ attitudes.; Engelska språkinlärning; engelska för yngre åldrar; muntlig kommunikation i engelska; lärarattityder; english language learners; english communication; teachers’ attitudes.;

    Sammanfattning : Engelskan har en stor påverkan i det svenska språket och i det svenska samhället idag. Många elever kan därför redan ha ett ordförråd i engelska när de börjar skolan, från till exempel film eller spel. LÄS MER

  5. 20. Hur synliggör man de tysta barnen i förskolan : En essä om om hur vi som pedagoger ska kunna stärka de "tysta" barnen

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lotta Rådh; [2016]
    Nyckelord :preschool; building bridges; make visible; professional role.; förskola; bygga broar; synliggöra; min yrkesroll;

    Sammanfattning : Jag har i mitt skrivande reflekterat kring min egen kunskap och erfarenhet samt har genom mina tankar kopplat till relevant litteratur. Reflektionerna har till större del varit runt mitt dilemma men även kring mycket annat som rör den dagliga verksamheten. LÄS MER