Sökning: "hur upplever högstadieelever skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden hur upplever högstadieelever skolan.

  1. 21. Låt oss prata om sex - En studie om högstadieelever- och lärares syn på sex- och samlevnadsundervisningen

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanna Bayne; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sex- och samlevnadsundervisningen har förändrats mycket under de senaste 100 åren. Från att vara något man inte talade om till något som vi diskuterar öppet och kan hitta information om överallt. Just den här tillgången till information som dagens ungdomar har, gör sex- och samlevnadsundervisningen på skolan ännu viktigare. LÄS MER

  2. 22. "Det tyckte jag var jobbigt ibland - att komma med dator där liksom ..." En kvalitativ intervjustudie med fem högstadieelever i behov av stöd om deras erfarenheter av en-till-en-datorer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Govik Nyborg; [2014-04-03]
    Nyckelord :en-till-en; IT; IKT; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka fem högstadieelevers uppfattningar och erfarenheter av en-till-en-datorer. De intervjuade eleverna hade sedan tidigare bedömts ha behov av en egen skoldator som särskilt stöd. LÄS MER

  3. 23. Omsorgsfull bedömning : en studie av högstadieelevers upplevelser av utvecklande bedömning och vad lärares omsorg kan betyda för dessa upplevelser

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Dalila Adilagic; Edin Adilagic; [2014]
    Nyckelord :bekräftelse; eleven; läraren; muntlig kommunikation; omsorg; omsorgsfull bedömning; skriftlig kommunikation; upplevelser av bedömning;

    Sammanfattning : Den här undersökningen beskriver vad som karakteriserar bedömning som en grupp högstadieelever upplever som utvecklande, samt vilken betydelse lärares omsorg kan ha för detta förfarande. Enligt forskning är kommunikationen mellan elever och lärare viktig när det gäller bedömning. LÄS MER

  4. 24. En kvantitativ studie om högstadieelevers upplevelse av restaurangmiljön

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Linda Isaksson; Maria Johansson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Sedan 2011 är det lag i Sverige på att det ska serveras näringsriktig skollunch i grundskolan. Rektorn bör se till att det finns förutsättningar för eleverna, till exempel tidpunkten för måltiden och trivseln i skolrestaurangen, så att de går och äter lunch. LÄS MER

  5. 25. "Mobilen - En extra kompis" : En kvalitativ studie av mobilanvändning bland högstadieelever

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Sarah Henriksson; Klara Rydhög; [2014]
    Nyckelord :Mobile phone; Smartphone; Social interaction; Time and space; Network Society; Mobiltelefon; Smartphone; Social interaktion; Tid och rum; Nätverkssamhälle;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte har varit att undersöka vilken roll mobilen spelar i en grupp ungdomars liv och då framförallt i skolan. Vi har intervjuat åtta elever på en högstadieskola samt utfört observationer för att få en så klar bild som möjligt av deras förhållande till mobilanvändning. LÄS MER