Sökning: "hur upplever högstadieelever skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden hur upplever högstadieelever skolan.
16. ”Ja, det säger väl sig egentligen själv, går det bra i skolan mår man bra” Högstadieelever som befinner sig i matematiksvårigheter berättar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elever som befinner sig i matematiksvårigheter och deras egna upplevelser av matematikämnet och om det finns delar av matematiken som upplevs svåra att förstå och behärska. Dessutom har vi undersökt hur eleverna upplever att matematiken har påverkat dem under deras skoltid och vardag. LÄS MER
17. Skolsköterskors upplevelser av att ge kostråd: En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Barn och ungdomars hälsoproblematik tenderar att öka i samhället, vilket har stor koppling till matvanor. Skolan kan därmed fungera som en hälsofrämjande arena, där skolsköterskor har en unik möjlighet att främja elevers kost och hälsa. LÄS MER
18. Fläska på eller skära ned? : - om några högstadieelevers tankar kring etik, hållbarhet och köttkonsumtion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Denna studie har syftat till att ta reda på hur högstadieelever tänker kring en eventuell neddragning av sin köttkonsumtion samt om de upplever att de blir utmanade i skolämnet hem- och konsumentkunskap att göra så. Tre semistrukturerade intervjuer med totalt sju elever har gjorts vartefter det inspelade materialet transkriberats, analyserats och sedan strukturerats i teman. LÄS MER
19. Elevernas uppfattning om teknikämnets användbarhet : Exempel på högstadieelevers syn på teknikämnets relevans för deras vardagsliv
M1-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Sammanfattning Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur högstadieelever uppfattar teknikämnets användbarhet. Utgångspunkten är vad Skolinspektionen (2014) påpekade i sin granskning av ämnet teknik när det gäller att erbjuda teknikundervisning som grundskoleelever upplever som relevant. LÄS MER
20. Har elever tillräckligt med tid för att äta? : En undersökning på högstadieelevers upplevelser av skolmåltiden
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskapSammanfattning : Meal at school is a part of the school studies and it is important for health, but is also a prerequisite for both learning and enjoyment. The school meal can provide students an opportunity to recover from their studies but sometimes students perceive the meal situation as stressful. LÄS MER