Sökning: "hur upplever högstadieelever skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden hur upplever högstadieelever skolan.

  1. 16. ”Ja, det säger väl sig egentligen själv, går det bra i skolan mår man bra” Högstadieelever som befinner sig i matematiksvårigheter berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Klehn; Christina Ilve Dehman; [2019]
    Nyckelord :insatser i ett tidigt skede; matematikängslan; relationer; vardagsmatematik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elever som befinner sig i matematiksvårigheter och deras egna upplevelser av matematikämnet och om det finns delar av matematiken som upplevs svåra att förstå och behärska. Dessutom har vi undersökt hur eleverna upplever att matematiken har påverkat dem under deras skoltid och vardag. LÄS MER

  2. 17. Skolsköterskors upplevelser av att ge kostråd: En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Hanna Birkerud; Malin Ederfors; [2018-08-10]
    Nyckelord :hälsopromotion; högstadieelever; kostråd; möjligheter; skolsköterskor; upplevelser; utmaningar;

    Sammanfattning : Barn och ungdomars hälsoproblematik tenderar att öka i samhället, vilket har stor koppling till matvanor. Skolan kan därmed fungera som en hälsofrämjande arena, där skolsköterskor har en unik möjlighet att främja elevers kost och hälsa. LÄS MER

  3. 18. Fläska på eller skära ned? : - om några högstadieelevers tankar kring etik, hållbarhet och köttkonsumtion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonatan Thalén; [2018]
    Nyckelord :hem- och konsumentkunskap; dilemman; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att ta reda på hur högstadieelever tänker kring en eventuell neddragning av sin köttkonsumtion samt om de upplever att de blir utmanade i skolämnet hem- och konsumentkunskap att göra så. Tre semistrukturerade intervjuer med totalt sju elever har gjorts vartefter det inspelade materialet transkriberats, analyserats och sedan strukturerats i teman. LÄS MER

  4. 19. Elevernas uppfattning om teknikämnets användbarhet : Exempel på högstadieelevers syn på teknikämnets relevans för deras vardagsliv

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Basil Amange; [2016]
    Nyckelord :Secondary pupils; technology; sbject technology; relevance; artifact; everyday life; society; Lgr.11.; Högstadieelever; teknik; ämnet teknik; relevans; artefakt; vardagsliv; samhälle; Lgr. 11.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur högstadieelever uppfattar teknikämnets användbarhet. Utgångspunkten är vad Skolinspektionen (2014) påpekade i sin granskning av ämnet teknik när det gäller att erbjuda teknikundervisning som grundskoleelever upplever som relevant. LÄS MER

  5. 20. Har elever tillräckligt med tid för att äta? : En undersökning på högstadieelevers upplevelser av skolmåltiden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Parvin Monika Abdi; [2016]
    Nyckelord :Public health; meal situation; time; school meals; secondary school; Folkhälsa; måltidssituation; tid; skolmåltid; högstadiet;

    Sammanfattning : Meal at school is a part of the school studies and it is important for health, but is also a prerequisite for both learning and enjoyment.  The school meal can provide students an opportunity to recover from their studies but sometimes students perceive the meal situation as stressful. LÄS MER