Sökning: "hur upplever högstadieelever skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden hur upplever högstadieelever skolan.

  1. 11. Svenska högstadieelevers syn på lärarens ledarskap : En kvalitativ studie om lärarnas påverkan på elevers attityder utifrån barnens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andrés Segura Canas; Sofyan Elmarghichi; [2020]
    Nyckelord :tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Lärarens ledarskap har visat sig ha en stor betydelse för elevernas motivation i skolan. Lärare som innehar goda ledaregenskaper har visat sig vara gynnsamt för elevernas akademiska prestationer. LÄS MER

  2. 12. Avslappning i klassrummet : En hermeneutisk studie om klassrummets yttre press och inre stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Fredrik Carlzon; [2020]
    Nyckelord :avslappning; avspänning; musikundervisning; stress; studiero;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån ett hermeneutiskt perspektiv utforska på vilka sätt några högstadieelever upplever avslappning förlagd i början av några musiklektioner. Forskningsfrågorna är: Hur upplevs stunden med avslappning? Hur erfars den efterföljande lektionen? Vilka upplevelser bär de med sig från dessa stunder? I bakgrunden presenteras styrdokument och forskning kring studiero i skolan, vad stress är för något och hur den kan motverkas samt forskning om avslappning och avspänning. LÄS MER

  3. 13. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2020]
    Nyckelord :Kamratbedömnin g; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (2011, s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  4. 14. "Vi behöver olika" : Fem elever med autism berättar om sina upplevelser av reguljär skola och resursskola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emma Bengtsson; Marielle Svensson; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; autism; funktionsnedsättning; exkludering; elever; grundskola; inkludering; resursskola; skola;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur högstadieelever med autism upplevt sin skolgång, både i den reguljära skola där de först gått och på den resursskola som de gick på då undersökningen genomfördes. Då en resursskola ofta ses som en exkluderande verksamhet, var vi intresserade av vilka upplevelser av inkludering som dessa elever har och har haft samt vilka faktorer i skolan som verkar vara betydelsefulla för dem. LÄS MER

  5. 15. Spelifiering i form av digitala spel i NO-undervisningen : Ett pedagogiskt verktyg som ökar elevernas motivation för lärande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Urszula Lukasiuk; [2020]
    Nyckelord :spelifiering; naturvetenskap; undervisning; digitala spel; motivation;

    Sammanfattning : I dagens digitaliserade samhälle används digitala spel ofta i underhållningssyfte. Parallellt har även skolans digitalisering och användning av digitala verktyg rönt ett allt större intresse. LÄS MER