Sökning: "hur upplever högstadieelever skolan"
Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden hur upplever högstadieelever skolan.
6. En kvalitativ studie av nyanlända elevers möten med det svenska utbildningsfältet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med min studie är att få kunskap om nyanlända elevers integrering i den svenska skolan genom att lyfta fram nyanlända elevers berättelser om mötet med utbildningens fält. För att besvara syftet utgick jag ifrån två frågeställningar hur kan beskrivningar av nyanlända elevers möten med den svenska utbildningens fält förstås? och hur kan skillnader i elevernas upplevelser av inträdet på utbildningens fält förklaras?. LÄS MER
7. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med elever som har en problematisk skolfrånvaro
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Andelen elever med problematisk skolfrånvaro ökar, och i takt med det ökar efterfrågan kring ökad kompetens hur skolan kan arbeta tillbaka dessa elever. I detta arbete är elevhälsans professioner och däribland skolsköterskans roll en viktig del. LÄS MER
8. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER
9. "Man mår inte så bra av att vara ensam" : En kvalitativ studie om distansstudier kopplat till covid-19 pandemins påverkan på det psykiska välmåendet hos högstadieelever
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I och med rådande pandemin (covid-19) befinner sig skolungdomar i en utsatt situation gällande psykisk hälsa kopplat till distansundervisning. Distansundervisningen är en åtgärd för att bromsa smittspridningen. LÄS MER
10. Vilka könsnormer styr gymnastiken? : En kvalitativ studie om finländska högstadieelevers upplevelser av könsnormer och jämställdhet i skolämnet gymnastik
Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka och beskriva vilka könsnormer som framkommer i gymnastiken enligt finländska högstadieelever. Syftet var också att undersöka och tolka elevers upplevelser av jämställdhet i skolämnet gymnastik. LÄS MER