Sökning: "hur upplever högstadieelever skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden hur upplever högstadieelever skolan.

  1. 6. En kvalitativ studie av nyanlända elevers möten med det svenska utbildningsfältet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Nadine Abedelrazek; [2022]
    Nyckelord :Exkludering; Förberedelseklass; Inkludering; Integrering; Ordinarieklass; Nyanlända elever Utbildningens fält.;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att få kunskap om nyanlända elevers integrering i den svenska skolan genom att lyfta fram nyanlända elevers berättelser om mötet med utbildningens fält. För att besvara syftet utgick jag ifrån två frågeställningar hur kan beskrivningar av nyanlända elevers möten med den svenska utbildningens fält förstås? och hur kan skillnader i elevernas upplevelser av inträdet på utbildningens fält förklaras?. LÄS MER

  2. 7. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med elever som har en problematisk skolfrånvaro

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jenny Thurén; [2022]
    Nyckelord :Healthy talks; high school students; problematic school absenteeism; school nurse; student health team; Elevhälsoteam; hälsosamtal; högstadieelever; problematisk skolfrånvaro; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Andelen elever med problematisk skolfrånvaro ökar, och i takt med det ökar efterfrågan kring ökad kompetens hur skolan kan arbeta tillbaka dessa elever. I detta arbete är elevhälsans professioner och däribland skolsköterskans roll en viktig del. LÄS MER

  3. 8. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2021]
    Nyckelord :Kamratbedömning; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  4. 9. "Man mår inte så bra av att vara ensam" : En kvalitativ studie om distansstudier kopplat till covid-19 pandemins påverkan på det psykiska välmåendet hos högstadieelever

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jonna Gottling; Malou Bull; [2021]
    Nyckelord :Ensamhet; psykisk hälsa; unga och relationer i skolan;

    Sammanfattning : I och med rådande pandemin (covid-19) befinner sig skolungdomar i en utsatt situation gällande psykisk  hälsa  kopplat  till  distansundervisning.  Distansundervisningen  är  en  åtgärd  för  att bromsa smittspridningen. LÄS MER

  5. 10. Vilka könsnormer styr gymnastiken? : En kvalitativ studie om finländska högstadieelevers upplevelser av könsnormer och jämställdhet i skolämnet gymnastik

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mandi Appelberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka och beskriva vilka könsnormer som framkommer i gymnastiken enligt finländska högstadieelever. Syftet var också att undersöka och tolka elevers upplevelser av jämställdhet i skolämnet gymnastik. LÄS MER