Sökning: "ideationella metaforer"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ideationella metaforer.
1. En skola för alla-illusion eller verklighet? : En multimodal kritisk diskursanalys av S:t Botvids- och Viktor Rydbergs gymnasiums hemsidor.
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : I denna uppsats undersöks S:t Botvids- och Viktor Rydbergs gymnasiums hemsidor utifrån ett multimodalt perspektiv. Syftet med undersökningen är att blottlägga hemsidornas kommunikation med mottagare och granska hur elever representeras i den. Studiens data innefattar både skrift- och bildmaterial från skolornas hemsidor. LÄS MER
2. Ämnesspråkens funktionella grammatik : En läromedelsanalys i ämnena NO och SO för årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Sofia Andersson och Wilma Persson: Ämnesspråkens funktionella grammatik. En läromedelsanalys i ämnena NO och SO för årskurs 6 (2023). Svenska, självständigt arbete i svenska, grundnivå 15 högskolepoäng, inriktning 4–6, hösttermin 2023. Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER
3. Svenska som andraspråkselevers ämneslitteracitet i historieämnet : Textanalys av andraspråkselevers användande av ideationella grammatiska metaforer och röstteori i historieämnet i gymnasieskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka andraspråkselevers ämneslitteracitet i deras textproducerande uppgifter. Frågeställningarna som skulle besvaras i denna studie var hur använder sig andraspråkselever av ideationella grammatiska metaforer i sina texter?vilka röster framträder i andraspråkselevernas texter? För att besvara frågeställningarna användes den deduktiva ansatsen, det insamlade materialet analyserades mot två teorier. LÄS MER
4. Vem utsätter vem för vad? : Diskursiva konstruktionen av utsatthet i polisens rapporter över utsatta områden
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I december 2015 började polisen använda termen utsatta områden i en serie rapporter. Samtidigt som termen fått stor spridning har polisens rapporter kritiserats från flera håll. Syftet med den här studien är att undersöka den diskursiva konstruktionen av utsatthet i polisens rapporter om de utsatta områdena. LÄS MER
5. En läroboksseries progression : En studie av kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i en läroboksserie i Svenska som andraspråk på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Ämnet för studien är kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i läromedelstext. Syftet med studien är att undersöka om den kognitiva utmaningen ökar och om det kontextuella stödet förändras i en läroboksserie över tid. LÄS MER