Sökning: "idrotts reflektion"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden idrotts reflektion.

  1. 6. Hur arbetar lärare med elevinflytande? : en kvalitativ intervjustudie med lärare i idrott och hälsa i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sandra Blomkvist; [2013]
    Nyckelord :elevinflytande; idrottsundervisning; skola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att analysera hur elevinflytande fungerar i praktiken. Frågeställningarna är: Vilka erfarenheter har lärarna i idrott och hälsa när det gäller elevinflytande? Hur arbetar lärare i idrott och hälsa med elevinflytande? Om det finns några likheter och skillnader mellan lärarna vilka är då dessa? Metod I studien har kvalitativa intervjuer använts. LÄS MER

  2. 7. Vad är bra undervisning? : vad elever i högstadiet anser om undervisningen i Idrott och Hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Malin Westin-Thorén; [2013]
    Nyckelord :KASAM; didaktik; upplevelsebaserat lärande; idrottsundervisning; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en god undervisningsmiljö ser ut. För att uppfylla mitt syfte kommer jag att undersöka högstadieelevers syn på ämnet Idrott och Hälsa. Studien fokuserar på vilken sorts undervisning som elever anser är meningsfull samt vad den undervisningen innehåller. LÄS MER

  3. 8. ”Det viktigaste är att ha roligt” : motivation av elever till fysisk aktivitet och god hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ipek Karci; [2012]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare i sin undervisning i idrott och hälsa motiverar elever i årskurs 1-6  till ett bestående intresse för regelbunden fysisk aktivitet och livslångt lärande av god hälsa Hur resonerar lärare kring fysisk aktivitet och motivation? Hur motiverar lärare sina elever till fysisk aktivitet i undervisningen idrott och hälsa?   Jag valde att arbeta efter en kvalitativ metod i form av intervjuer och observationer. Jag har intervjuat sju lärare samt observerat deras undervisning. LÄS MER

  4. 9. Autismpedagogik för alla? : en studie om lärares pedagogiska strategier i idrott & hälsa för gymnasiesärelever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Maja Öberg; [2012]
    Nyckelord :autism; pedagogy; Physical education; TEACCH; autism; gymnasiesärskolan; TEACCH; autismpedagogik; pedagogik; idrott och hälsa; idrottsunderivisning; ABA; individualisering; hjälpmedel; bemötande; utbildning; erfarenhet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet var att öka kunskapen om hur idrottslärare utformar undervisningen i idrott och hälsa för elever med diagnosen autism. Syftets två fråge- ställningar lyder: ”Vilka strategier väljer lärare, då de undervisar elever med autism i ämnet Idrott och hälsa på gymnasiesärnivå?” samt ”Varifrån får lärarna sina idéer och ambitioner till de strategier de använder sig av?”. LÄS MER

  5. 10. Vad styr idrottslärares betygsättning? : en analys av bakomliggande mekanismer och följsamhet till styrdokument.

    Master-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lena Svennberg; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar För att undersöka och beskriva vilket underlag lärare i idrott och hälsa har när de betygssätter elever i år 9 och hur den dokumentationen relaterar till kursplan och betygskriterier i Lpo 94 ställs följande frågor: Vilken mental dokumentation har lärarna vid betygssättning, som den framkommer med metoden Repertory Grid? Hur matchar den mentala dokumentationen de satta betygen? Vilken skriftlig dokumentation har lärarna vid betygssättning? Hur förhåller den mentala och den skriftliga dokumentationen till varandra och till kursplan och betygskriterier i Lpo 94? Metod Repertory Grid(RG)- intervjuer utfördes med fyra lärare i idrott och hälsa för att undersöka deras mentala dokumentation och deras skriftliga dokumentation samlades in. Intervjuerna analyserades med WebGrid5, ett program för RG-intervjuer. LÄS MER